Alles heeft zijn prijs

Jan Stoel 13 juni 2019
Postzegels verzamelen wordt tegenwoordig vaak geassocieerd met iets saais. Nu stuur je een appje, twitter je, zet je iets op Instagram. Hoeveel postzegels gebruik je eigenlijk nog per jaar? Anderzijds is de filatelie een mooie hobby, die je veel over de wereld vertelt.

Filatelie en postzegelhandel spelen een rol in Postzegelaffaire de tweede (korte) roman van Titia Muizelaar (1948). Thema’s als (zelf)vertrouwen, omgaan met eenzaamheid, omgaan met tegenslag hebben in deze roman een prominente plaats gekregen. De auteur werkte onder mee als freelance regieassistente televisie bij diverse omroepen en was ook freelance verslaggeefster. Die ervaringen heeft ze zeker kunnen aanwenden in deze roman, die zoals op de achterflap is aangegeven, gebaseerd is op enkele ware gebeurtenissen. Maar welke die gebeurtenissen zijn? Het zou mooi geweest zijn om die in een toelichting te vermelden.

Meteen zorgt Muizelaar voor spanning als er ingebroken wordt bij, na later blijkt, Arnoud van Houten. Die zit op dat moment in zijn schaakcafé te schaken met Tim Kelderman, eigenaar van een filmproductiebedrijf. Het klikt tussen hen. Arnoud is een steenrijke postzegelhandelaar die in het filateliecircuit hogelijk gewaardeerd wordt. Dat was vroeger wel anders. Hij kreeg neerbuigende opmerkingen als ‘kun je daar je centen mee verdienen’, ‘ben je nog niet vastgeplakt aan je stoeltje’ werd getreiterd. Arnoud heeft doorgezet en heeft nu alles wat zijn hart begeert, woont in een luxe pand aan de Vinkeveense plassen. Maar hij is eenzaam, heeft geen relatie. Dat verandert als Tanja zijn postzegelwinkel in Amsterdam binnenloopt en een frankeerzegel komt kopen. Er ontstaat een romance. Arnoud lijkt de ware gevonden te hebben en gunt de veel jongere modeontwerpster Tanja alles. Ze beheerst zijn leven. Tanja trekt snel bij hem in. Toch zijn ze elkaars tegenpolen. Arnoud is graag thuis en Tanja houdt van uitgaan.

"Echte vrienden heb ik niet, zoals zij. Het zijn meer zakenrelaties waarmee ik af en toe een borrel drink of naar een restaurant ga. Zij bepaalt voor een groot deel hoe wij onze vrije tijd invullen en zij zorgt voor leven in de brouwerij."

Als Arnoud op Schiphol Tim, die een grote opdracht heeft binnengehaald, weer tegen het lijf loopt, raken ze in gesprek over de postzegelhandel. Arnoud weet Tim zo te boeien dat die besluit een real life-programma over postzegels met Arnoud in de hoofdrol te maken. Over het maken van dit programma gaat de eerste verhaallijn. Het blijkt dat Tim ook met Tanja drie programma’s heeft gemaakt en dat de financiering voor een nieuwe serie met haar nog niet rond is. Tanja wordt lastig gevallen door een stylist die geld wil zien, nog voor de nieuwe programma’s gemaakt zijn. De verwikkelingen die hier mee te maken hebben vormen de tweede verhaallijn. De verbinding tussen de twee verhaallijnen wordt gevormd door de nasleep van de inbraak bij Arnoud, waarbij naast postzegels ook alle juwelen van Tanja gestolen zijn, en het vinden van de dader. De lezer vraagt zich af of de filmploeg van Kelderman achter de inbraak zit, of Tanja wel te vertrouwen is. Ze is namelijk soms afwezig en krijgt vreemde telefoontjes? Of speelt er nog iet anders?

Aan de roman vallen een aantal zaken op. De drie belangrijkste personages, Tim, Tanja en Arnoud worden alle drie als ik-personage opgevoerd, vertellen dus ieder vanuit het eigen perspectief een deel van het verhaal. Muizelaar voegt steeds terloops kleine feitjes toe waardoor zich het plot langzaam ontwikkelt. Vervolgens valt de grote aandacht voor de filatelie op. De auteur heeft grondig research gedaan naar speciale zegels en naar hoe de postzegelhandel werkt. De blauwe en rode Mauritius-zegel, de Penny-black, de Brandkastzegels, vervalsingen en zelfs knutselpostzegels komen aan de orde. Misschien is er wat teveel aandacht voor, maar de historie van de zegels is wel knap verwerkt in het verhaal. Achter in het boek worden bijzonderheden nog nader toegelicht en worden de bronnen die de schrijfster gebruikt heeft benoemd.

"Postzegels zijn miniatuurschilderijen op een paar centimeter papier."

Titia Muizelaar schrijft soepel, zonder poespas. Ze weet de spanning goed vast te houden, speelt mooi met de chronologie en het perspectief. Mooi gevonden metaforen, die vaak de verbeelding van de lezer aan het werk zetten, kom je niet tegen. Postzegelaffaire is een ‘direct’ boek waarbij de filatelistische feiten en fictie mooi met elkaar verbonden worden.

Arnoud is als personage het best uitgewerkt. Hij is dan wel rijk, maar reflecteert op zijn eigen leven, heeft het niet altijd gemakkelijk. Zijn eenzaamheid wordt doorbroken door de ontmoeting met Tanja en het televisieprogramma waarin hij de hoofdrol heeft. Het geluk lacht hem toe als het programma ook internationaal succes heeft en er een vervolgserie komt. Maar alles heeft zijn prijs…..

Het boek heeft er voor mij toe geleid dat ik mijn postzegelverzameling weer eens tevoorschijn haal. Weer even genieten van al dat moois.

Meer recensies van Jan Stoel