Beklemming uit de jaren 60

10 oktober 2014
Dealey Plaza ’s-Gravenhagen

De roman ‘Dealey Plaza ’s-Gravenhagen’ van Jos de Gruiter kroop al snel dieper onder mijn huid. De personages zijn stuk voor stuk indringend, beklemmend, realistische en grof, maar bovenal geloofwaardig. Ze roepen een waaier van emoties op tijdens hun worsteling met het leven.
‘Maas’ (de hoofdpersoon) nog wel het meest. Al snel drijft er een onheilspellende sfeer, als motregen op een grijze november dag het verhaal binnen die uiteindelijk je kleren zullen doorweken met de wetenschap dat je het koud gaat krijgen.
Het verhaal is ontroerend mooi geformuleerd met een goed doordachte verhaallijn die nergens teleurstelde. Jos de Gruiter roept in deze roman moeiteloos een pallet van sferen op en verstaat de kunst van het weglaten. Hij weet je ziel te raken. Ook als is die confrontatie soms hard.

De belofte die de roman tijdens het lezen oproept blijft tot de laatste bladzijde overeind. Literatuur zoals literatuur zo bedoeld is.
Houdt u van de een romans als ‘de avonden’ van G v h Reve of ‘Het Bureau’, van Voskuil, dan mag u deze roman niet missen.
Voor mij is het wachten op Jos volgende roman.

Meer recensies van