Langdradig en saai

Jan VDK 14 oktober 2018
Een kanjer van een boek in aantal bladzijden (930 blz), maar helaas niet in verhaal. Nochtans, start het verhaal veelbelovend maar al snel wordt de verhaallijn doorspekt door allerlei pseudowetenschappelijke weetjes en theorien. Vanaf Deel 2 is er geen houden meer aan. Hierdoor begint het verhaal meer te neigen naar een of andere wetenshappelijke paper waar de lezer geen boodschap aan heeft. We krijgen pagina's lang een saaie les in microbiologie, DNA , geologie, platentektoniek, enz.... . De momenten dat het dan nog echt een plezier is om te lezen worden schaars. En dan is er ook nog het moraliserende over hoe de mens als 'opperwezen' het leven op aarde verknoeit.
Een dergelijk verhaal hoort thuis in het rijtje blockbusters: Deep Impact, The abyss, 2012, ... . Helaas blockbusters zijn vaak slechte verhalen en scoren vooral door hun special effects en cinema beleving.

Meer recensies van Jan VDK