een verbazend actueel verhaal

10 januari 2016
In het boek volgen we de onderzoeker Thomas Andreasson en zijn vriendin die in het koude Sandhamm een zaak moet oplossen over een scheiding waarbij partners al vechtend over straat rolden met uiteindelijk verstrekkende gevolgen. Een zaak op maat van Thomas die meegezogen wordt in de zaak waarbij ook zijn persoonlijk leven aandacht krijgt in het verhaal. Dat zijn voornoemde vriendin maar een bijrolletje heeft in het verhaal is ergens een gemiste kans vind ik

In het boek lopen een aantal verhaallijnen door elkaar en er doen ook redelijk wat personages mee wat maakt dat niet altijd evident om volgen is in het begin. Naarmate je verder gaat in boek valt dat beter en beter mee. De verschillende verhaallijnen door elkaar zorgen ook dat éénmaal je denkt dat je weet hoe het af gaat lopen er toch iets gebeurd waarbij je toch richting een ander en uiteindelijk een voor mij verrassend plot wordt “gestuurd” dat behoorlijk spannend is.

Wat me ook opvalt is ondanks het boek al een paar jaar oud is de verbazende actualiteitswaarde van het verhaal in het licht van de actualiteit van vandaag: racisme tegen over vreemdelingen, vluchtelingen,... Misschien wat Viveca Sten op dat wel vooruitziend :-) ….

Daarnaast is het boek dat een vreemde cover heeft die wel opvalt in de boekhandel of bib; heeft het boek een vlotte schrijfstijl zonder ingewikkelde zinsconstructies wat het wel aangenaam is om te lezen. En dat kan ik alleen maar toejuichen.

Conclusie is dat “richting van het kwaad” van Viveca Sten een goed verhaal is dat ik graag gelezen heb. En daarvoor graag 4 sterren geef

Meer recensies van