Mooi spektakel

Janneke Bouwman 14 juni 2019
Een nieuw verhaal met Robert Langdon in de hoofdrol, dit keer geflankeerd door de verloofde van de Spaanse kroonprins. Het verhaal speelt zich af in en rond Bilbao en Barcelona, in het befaamde Guggenheim museum en de Sagrada Família-kerk.
Dan Brown heeft dit keer minder met symbolen en codes gewerkt; de focus ligt nu meer op het thrillergedeelte van het boek en de vraag: wie heeft futuroloog en computerexpert Edmond Kirsch vermoord en waarom? Hij beweert het antwoord te hebben gevonden op 2 wezenlijke vragen: 'waar komen we vandaan' en 'waar gaan we naar toe'. Voordat hij zijn kennis met iedereen kan delen, wordt hij vermoord. Langdon is een goede vriend van Kirsch en aanwezig op de plek waar de moord plaatsvindt, het Guggenheim museum. Samen met de directeur van het museum, die ook de verloofde van de Spaanse kroonprins is, gaat hij op onderzoek uit.

Deze ingrediënten staan garant voor veel verwikkelingen: wat is de rol van haar verloofde, welke rol speelt de katholieke kerk en wie is de geheimzinnige bron die olie op het vuur gooit door speculaties op het internet te slingeren. Dat zijn slechts een paar vragen waar Langdon zich mee bezig moet houden.
Dan Brown maakt er weer een mooi spektakel van, met veel actie, maar ook met interessante verbindingen tussen verleden, heden en toekomst en de rol die mensen en computers daarin spelen. En ook nu is de verbindende factor de tegenstelling tussen geloof en wetenschap; een onuitputtelijke bron voor interessante speurtochten en mystieke misdaden.

Meer recensies van Janneke Bouwman