Door fixatie op economisch groei verliezen we wat waardevol is uit het oog

Janneke Spigt 26 maart 2017
Jesse Klaver (1986) is sinds 2010 Kamerlid voor GroenLinks en sinds 2015 Fractievoorzitter. In dit boek de mythe van het economise geeft hij een beeld van zijn jeugd en drijfveren om de politiek in te gaan. Daarnaast geeft hij aan hoe de economie en de cijfers het politieke debat gegijzeld hebben. Hij noemt dit de mythe van het economisme.

Het politieke debat is altijd vluchtig en lijkt gemaakt voor denken in de korte termijn. Terwijl juist de politiek wetten maakt die op de langere termijn doorwerken. Daarom is het volgens Jesse belangrijk om je drijfveren en motivatie helder te krijgen en te houden .Hij heeft dit proberen te doen via dit boek.

Gelukkig bestaat het boek niet alleen uit herinneringen of utopische toekomstbeelden maar ook uit zeer helder uit een gezette problemen én oplossingen. Het betoog is goed te volgen zonder dat het saai wordt.
Natuurlijk zullen sommige dit ook zien als een politiek pamflet. En in de politiek is altijd de vraag hoe je meerderheden bij elkaar krijgt en hoeveel water je daarvoor bij de wijn moet doen. Zo geeft Jesse toe dat het sociaal leenstelsel hoewel door GroenLinks gesteund een compromis is en waarom dit stelsel toch door zijn fractie is gesteund.

Het wordt de komende tijd spannend in hoeverre Jesse en GroenLinks als geheel de idealen kunnen verwezenlijken en de mythe kunnen doorprikken.

Meer recensies van Janneke Spigt