Er komt een vervolg...

JannieTr 10 november 2015
Dat De stamhouder een verbazingwekkend boek is, valt te lezen in de vele recensies die inmiddels verschenen zijn. Afgelopen zaterdag (7 nov. 2015) woonde ik in het Zeeuws Archief een lezing bij van Alexander Münninghoff over dit boek en dan met name over de manier waarop hij gebruikt gemaakt heeft van archiefbestanden. Op een vraag uit het publiek over een eventueel vervolg antwoordde hij dat daar momenteel over overlegd wordt.
Dit boek leest nl. als een indrukwekkende, intrigerende en bij tijd en wijle aangrijpende roman. Toch is het gebaseerd op feiten. Vooral de rol van de grootvader roept veel vragen op, bij de lezer, maar ook bij Münninghoff zelf. De bedoeling is deze rol, samen met een andere journalist, verder uit te diepen, voor zover de archieven dat mogelijk maken (ook al i.v.m. privacy-regels omtrent openbaarheid).

Dat dit lezenswaardige boek de geschiedenisprijs heeft gewonnen is niet verbazingwekkend: Het is niet iedereen gegeven een historisch onderwerp zo vorm te geven dat velen het met plezier zullen lezen. Wil je mijn volledige recensie lezen? Kijk dan op mijn blog: http://mijnboekenkast.blogspot.nl/2015/11/alexander-munninghoff-de-stamhouder-een.html

Meer recensies van JannieTr