Mijn recensie van "Echtgenoten, echte mannen" van Rob Bakker

Janny Portma 11 juni 2019
De cover, een foto met 7 schijnbaar identieke mannen met een wazige weerspiegeling in het water is niet een cover die me direct aan zou trekken als ik het boek in de winkel zou zien liggen. Toch lijkt de foto wel goed gekozen als je het verhaal éénmaal gelezen hebt.

Het verhaal gaat over Chris, die voor de tweede keer gaat trouwen en zijn 6 vrienden heeft uitgenodigd voor een vrijgezellenfeest in dezelfde herberg als 7 jaar eerder voor zijn eerste huwelijk. Zijn vrienden hebben allemaal hun eigen herinneringen aan de eerste vrouw van Chris, die hem een jaar geleden totaal onverwachts heeft verlaten. Wanneer ze besluiten om naar de sauna te gaan in club Decamerone zien een aantal van de vrienden haar daar. Hierna lopen ze terug naar de herberg en hebben de mannen allemaal hun eigen herinneringen aan deze vrouw.

Het verhaal wordt vlot verteld, in korte hoofdstukken, waardoor ik het boek snel uit had. Het springt steeds tussen het moment dat ze club Decamerone verlaten en teruglopen naar de herberg naar het moment dat ze in de herberg aan zijn gekomen. Deze momenten wisselen elkaar voortdurend af. De rode draad door het verhaal is de ex-vrouw van Chris. Ook wordt er herinnerd aan een vriend van hen die een jaar eerder is overleden. Tijdens de terugtocht naar de herberg, wordt de spanning flink opgebouwd. Het boek maakt je nieuwsgierig naar de afloop.

Waar ik wel erg aan moest wennen, was dat het boek in de “wij” vorm geschreven is. Er wordt vaak gesproken over “de echtgenoten”. Maar zodra ik in het verhaal zat was het niet storend meer en was ik er snel aan gewend.

Ondanks dat het een boek is wat niet in het genre zit wat ik normaal gesproken lees, heeft het mij wel verrast. Het krijgt van mij daarom 4 sterren. Ik ben blij dat ik dit boek heb mogen lezen, met dank aan de schrijver Rob Bakker, uitgeverij LetterRijn en Thrillers and more.

Meer recensies van Janny Portma