Spannend vervolg

Jeannie Bertens 25 juni 2019
Vanuit het duister is het tweede deel uit De Bron trilogie. In het eerste deel hebben we kunnen lezen dat de hoogzwangere Lana heeft kunnen vluchten voor het duister, ze was zwanger van Fallon, ook wel De Ene genoemd. Gelukkig voor Lana heeft ze op tijd Simon ontmoet, haar grote liefde. Samen met Simon krijgt ze niet alleen Fallon maar ook nog drie jongentjes. Ze groeien veilig op maar als Fallon dertien jaar wordt, komt Mallick, de tovenaar, om haar op te halen. Op te halen om haar te trainen om werkelijk de Ene te worden. Fallon gaat uit vrije wil mee met Mallick, dat valt haar niet echt mee. Mallick is niet gewend aan kinderen en traint haar zonder mededogen. Hij stelt haar bovendien drie opdrachten. Fallon weet ze alle drie te vervullen. Zo weet ze zich van de hulp van Taihibse, de witte uil, Faol Ban, de witte wolf en Laoch, het heldenpaard te verzekeren. Na twee jaar van studie en training, keert Fallon terug naar haar ouders, ze is dan echte de Ene, het licht dat het duister kan verslaan. Ze blijft een tijdje bij haar ouders. Ze zorgt dat haar broers getraind worden, beseft zich daarna dat ze een leger moet vormen om werkelijk het verschil te maken. Haar vader en moeder steken daar een stokje voor, ze weigeren om Fallon nogmaals alleen op pad te gaan, ze zullen samen, als gezin, het duister weerstaan. Wanneer ze op pad gaan blijkt dat het niet zo eenvoudig is om zieltjes te winnen voor de goede zaak. Toch lukt het hen om met ruim duizend strijders te arriveren in New Hope, het stadje dat het centrum vormt van de strijd tussen goed en kwaad. Het is hier waar Lana herenigd wordt met haar vrienden van weleer. Het is hier waar Fallon samen met Duncan en Tonia een machtig verbond sluit. Maar houdt dat verbond stand wanneer de alliantie van binnenuit vergiftigd wordt? Wanneer de aartsvijanden van Fallon weer op komen duiken?

Mijn mening: Wat een prachtig vervolg op het eerste deel uit De Bron trilogie van Nora Roberts! De wereld lijkt te vergaan na de verwoestende plaag uit het eerste deel maar het leven blijkt weerbarstiger te zijn. Nadat het duister het leven van Max Fallon genomen heeft, vlucht zijn hoogzwangere weduwe. Zij blijkt daarna niet gevonden te worden en samen met haar nieuwe liefde Simon kan Fallon, haar dochter, ongestoord opgroeien. Op haar dertiende verjaardag komt tovenaar Mallick haar op eisen om het duister opnieuw het hoofd te kunnen bieden..
Vanuit het duister is geschreven vanuit het perspectief van Fallon, een onschuldig meisje, weliswaar met magische krachten maar zich absoluut niet bewust van haar toekomst als de Ene. Al doende leert ze, niet alleen van Mallick maar ook van de natuur om zich heen en van haar visioenen.
Een prachtig verhaal, ik kijk alweer naar uit naar het derde deel! Vier sterren.

Meer recensies van Jeannie Bertens