Een lesje in fictieve geschiedenis

Jeffrey Eshuijs 18 juni 2015
Robert Harris is een meester. De officier was een meesterwerk en al haalt dit boek dat niveau niet, het is weer smullen. Het verhaal speelt zich af in de jaren 60 in een wereld waar Hitler in 1942 niet de, voor ons gelukkige, tactische fout maakte om Moskou niet in te nemen maar dat dus wel deed, de russen versloeg en het op een akkoord gooide met de Britten.
Het is dus een wereld waar Himmler, Goering en alle boeven het nog steeds voor het zeggen hebben.
Met deze achtergrond vindt er een moord plaats die door een sympathieke en anarchistische SS'er moet worden opgelost.
Het boek is spannend, en geweldig om te lezen omdat je mee wordt genomen in het megalome Berlijn na de oorlog.
Harris zijn schrijfstijl is heerlijk om te lezen. Je kan er snel doorheen, hij gebruikt nergens een woord te veel of te weinig. Houd je van geschiedenis en lezen over WOII dan mag deze niet ontbreken in je boekenkast.
Houd je van het lezen van een spannend boek dan ook dan raad ik het je aan.

Meer recensies van Jeffrey Eshuijs