De koudste kus

Jennifervandenbergh 23 oktober 2014
Literaire recensie
De koudste kus
Zin in spanning op een hoog niveau? Lees dan zeker het boek van John Rector ‘De koudste kus’. Als je houdt van spanning van begin tot einde dan heb je een goed boek gekozen, spanning verzekerd. Het boek heeft een ‘dagelijkse’ inhoud, je zou het kunnen vergelijken met het dagdagelijkse leven nu. Ik heb het boek gelezen en ik ben het eens met de uitspraak van een baapld persoon namelijk Sean Doolittle, “Psychologische spanning op haar verleidelijkst…”
Het boek gaat over een jong koppel Nate en Sara, ze zijn blut en willen in Reno een nieuw leven opbouwen. Een zieke, onbekende man vraagt om een lift tijdens een gruwelijke sneeuwstorm, hij biedt geld aan en het koppel neemt hem mee. Onderweg moeten ze door de storm stoppen aan een motel en ze zien dat hun passagier overleden is. De verleiding wordt groot als ze merken dat hij 2 miljoen dollar op zak heeft. Ze weten niet wat te doen, ze moeten drastische beslissingen nemen die leiden tot gruwelijke zaken in en rond het motel.
Het vertelperspectief van het boek is in de ik-vorm geschreven, je ziet het boek door de ogen van Nate, hij is de hoofdrolspeler. Er zit weinig diepgang in de personages van het boek, dus de lezers kunnen zich niet al te goed inleven. Je hebt weinig achtergrond informatie in het begin van het boek, maar dit komt later nog aan bod. De structuur van het boek is heel goed. Je begint te lezen en je wordt meteen meegesleurd doorheen het boek, het is heel spannend al vanaf het begin. Dit is goed voor de lezer, zo blijft hij/zij lezen en wordt de spanning alsmaar groter. De lezer heeft het gevoel dat de spanning en de dreiging op elke pagina wordt verhoogd, dit zorgt ervoor dat de lezer weet dat er iets gaat gebeuren en moet verder lezen. Ik denk dat hij met dit boek wil bewijzen dat het niet de slimste zaak van de wereld is om zomaar een onbekende man mee te nemen op weg. In het boek had de vreemde man een wapen bij, hij had evengoed Nate of Sara kunnen vermoorden. Dit is dan weer een wending in het verhaal dat men niet verwacht, er zijn wel veel delen waarvan het verhaal voorspelbaar is. John Rector geeft ook weer dat mensen bereid zijn meer te doen als het om geld gaat, de onbekende man geeft 500 dollar en men is meteen verkocht. Dit heeft dan weer te maken met de hebzucht van de mensen om ons heen. Als ze merken dat hij veel meer geld heeft, willen ze zelfs wagen om een moord op hun geweten te hebben. Mensen gaan soms ver voor dingen die ze niet hebben, zoals geld. Ik vind dat ik er zelf wel iets uit geleerd heb, omdat ik nu misschien later zelf langer zal nadenken over wat ik best niet of best wel zou doen. Het boek is dus vooral naar ‘jonge’ mensen gericht en probeert hen de gevaren te laten zien. In het midden van het boek geeft hij ook even choquerende momenten weer, hij beschrijft verschillende zaken op een heel gedetailleerde manier waardoor je soms kippenvelmomenten krijgt. Dit is wel goed in een thriller, mensen lezen immers thrillers om spanning op te wekken en angst te creëren. Dit boek is van 2010 dus het gaat over een redelijk recent onderwerp, mensen kunnen zich hierdoor misschien beter in de situatie inleven. Als je een ouder boek zou lezen dan denk ik dat je niet zulke gruwelijke zaken zou tegenkomen, vroeger was alles anders en hadden de mensen minder problemen met elkaar. Ik denk als je nu in het dagelijkse leven een kijkje neemt, dan zie je wat mensen elkaar soms aandoen zoals moorden, terrorisme, aanslagen,… Het is allemaal te vergelijken met wat ze in boeken en films weergeven, men wil aantonen dat het in het echte leven ook zo kan zijn en dat je altijd moet oppassen met zaken waar je niet zeker van bent. Zoals nu in het boek, het koppel weet niet vanwaar het geld komt, maar ze komen toch in de problemen. Er is namelijk een achtergrond aan het geld verbonden, hiermee hadden ze misschien eerst rekening moeten houden. Dit toont nogmaals aan dat je dingen en zaken moet checken.
De psychologische spanning en dreiging spreken me wel aan in het boek, ik hou van spannende situaties en om te weten wat er dan uiteindelijk zal gebeuren. Ik vind de opbouw van het boek heel goed en mooi, omdat het spannend is en blijft doorheen het verhaal. Het is een meeslepend verhaal en omdat het over jonge mensen gaat kan je je makkelijker inleven.
Als je dit boek leest zal je zeker eens nadenken over je daden, je moet het ook niet te letterlijk nemen. Dit boek is uiteindelijk wel heel extreem en zorgt eigenlijk gewoon voor meer angst bij mensen. Dit geeft een beeld weer van de maatschappij en de mensen die er in voorkomen, maar dan op de slechte manier. Als je houdt van eens iets anders lees dan zeker dit boek en jaag jezelf de angst in.