Twee gedachten

29 maart 2016
Deze recensie is eerder door mij geplaatst op Bol.com: https://weblog.bol.com/entertainment/boeken/jeroen-val-twee-gedachten

De beroemde schrijfster Linda Conrads is voor al haar fans en de pers een raadsel. Al elf jaar lang heeft ze haar villa aan de Starnberger See niet verlaten. Slechts een handvol mensen weet dat Linda ooit het lichaam van haar vermoorde zus heeft gevonden en de dader weg heeft zien vluchten. Deze gebeurtenis blijft haar achtervolgen in haar dromen en Linda is nooit van het trauma hersteld. De schok is dan ook groot als ze in een flits het gezicht van de moordenaar herkent in een presentator van een televisieprogramma.

Spannend of…?
Linda Conrads leeft al 11 jaar in afzondering en ziet buiten haar uitgever en haar hulp verder geen mensen. Haar leven bestaat uit elk jaar een roman schrijven, leven op haar slaapkamer en de deur openzetten om haar hond Bukowski ‘uit te laten’. Haar leven kabbelt voorbij, totdat ze de moordenaar van haar zus Anna herkent in een presentator van een televisieprogramma. Linda besluit dat de onderste steen boven moet komen en nodigt de presentator, Victor Lenzen, uit om een interview af te komen nemen. Ze bereidt zich erg goed voor. Ze nodigt diverse experts uit om zich zo goed mogelijk op de confrontatie te kunnen voorbereiden. Ze moet dan vooral rustig blijven en niet in paniek raken. Linda besluit ook om een thriller te gaan schrijven die het verhaal verteld hoe haar zus vermoord werd. Iets heel anders dan dat ze normaal schrijft, haar uitgever en beste vriend is dan ook niet blij dat ze deze weg inslaat.

Confrontatie
Als de confrontatie met Victor dan eindelijk daar is, begint het spelletje. Er zitten een aantal plottwists in, maar echt heel erg spannend en verrassend wordt het in mijn ogen niet. Het feit dat het verhaal vanuit twee invalshoeken wordt verteld, namelijk vanuit Linda Conrads zelf en vanuit de thriller die ze schrijft, maakt het boek wel de moeite waard om te blijven lezen. Je wilt toch weten hoe het verder gaat en hoe het gaat aflopen.

Twee gedachten
Na het lezen van het boek hink ik op twee gedachten. Aan de ene kant vond ik het een heerlijk boek om te lezen en wilde ik graag weten hoe het hele verhaal zich zou ontwikkelen. Aan de andere kant vond ik het hele verhaal uiteindelijk wat karig en voorspelbaar uitgewerkt, waardoor het uiteindelijk een beetje een anti-climax was toen ik het boek uit had gelezen. Het boek is een aanrader voor iedereen die van een spannend verhaal houdt dat op een leuke wijze wordt verteld. Wie een diepgaand en origineel verhaal verwacht kan dit boek misschien beter links laten liggen.

Meer recensies van