Qualityland

In qualityland maken we kennis met Peter en zijn pratende machines.
Quality land word geschetst als het beste land waarin je kan wonen, alles in qualityland is beter dan onze oude wereld.
Maar is dat wel zo?
We maken kennis met machines die vriendschap hebben gesloten met peter en elke machine heeft ook nog eens zijn eigen karakter, bijna menselijk te noemen.
We maken kennis met algoritmes die regelmatig aan bod komen in het boek, we leren de gevaren kennen van een land waarin het zogenaamd perfect zou zijn.
In dit land zien we ook de rangen waarin we leven, zoals peter werkloze.
Voor hem is dan ook alles bepaald naar zijn status als werkloze.

Peter krijgt in het boek van theshop een product waar hij vanaf wil, maar dit zorgt voor een reeks gebeurtenissen die uiteindelijk samen komen aan het einde.

In het boek word gebruik gemaakt van satire, word er kritisch gekeken naar de samenleving in qualityland.
Word dit onze toekomst, of maken we hier al gebruik van en moeten we dit nu en in de toekomst wel willen.
Dat zijn zaken die in dit boek kritisch behandeld worden met een dosis humor.
Bij de humor heb ik zelf geregeld vraagtekens gezet, is dit op de grens of kan het nog.

Hoewel het verhaal ons een kijkje in de mogelijke toekomst geeft, geeft het ook een inkijkje over of dit is wat we willen bereiken.
En zo niet, dan moeten we nu eens goed en kritisch kijken naar onze samenleving en ook naar onszelf.

De hoofdstukken zijn kort, en prima te volgen ondanks de vele moeilijke woorden die regelmatig gebruikt worden echter zijn die moeilijke woorden geen belemmering voor het verhaal.

De personages blijven wat vlak en hebben niet veel diepgang.
Het verhaal en het einde is goed in elkaar verweven.

Een boek met een kritische kijk op onze toekomst!

Meer recensies van Joella van den Broek