Wraak smaakt zoet

Johan Buts 16 juli 2019
Dodenstoel, de eerste thriller van voornaamgenoot Johan Andersen, opent met de moord op een man en een vrouw, een jongen in een kast is getuige van deze gruwelijke moorden en op de spiegel staat een Bijbelse spreuk geschreven. Omdat een van de slachtoffers een kolonel is wordt er een adviseur van Defensie bijgehaald. Hamer, geen bijnaam, moet inspecteur Neli Panka bijstaan waar hij kan, maar moet tevens zijn opdrachtgevers bij defensie zo veel mogelijk uit de wind zetten, gesteld dat die er wat mee te maken zouden hebben. Neli weet niet veel over Hamer’s historiek waardoor de relatie erg stroef loopt in het begin en er veel achterdocht bij is.
Wanneer er een tweede slachtpartij volgens dezelfde modus operandi volgt, is Neli er van overtuigd dat we met een seriemoordenaar te maken hebben. Temeer daar de politie wordt uitgedaagd door de moordenaar die zich Nimrod noemt. Hij hitst de politie met een brief waarvan de aanhef doet lijken aan die van een beroemde seriemoordenaar: Jack the Ripper. In zijn brief verwijst hij naar de website www.dodenstoel.nl waar een zin bijstaat, die Neli sterkt in de idee met een seriemoordenaar te doen te hebben, want hij ‘Pas als mijn wraak compleet is, stop ik met moorden’. Een wraakoefening dus,
Geen nood, ik heb de website gecheckt, je komt uit op de uitgever van het boek.
Een race tegen de tijd begint, want stilaan wordt er een link tussen de slachtoffers duidelijk, maar kan iedereen die meedoet aan het onderzoek wel vertrouwd worden? Wie is die Hamer eigenlijk? Waarom wordt Neli door haar leidinggevende tegengewerkt, kortom enkele onduidelijkheden voor Neli.
De vaart zit goed in het verhaal, al was ik soms wel even de draad kwijt, want wie is wie en wat is zijn/haar functie in het onderzoek? Je noteert toch best deze namen, het kan je helpen in je eigen onderzoek naar wie deze Nimrod wel is. Het verhaal telt dan wel een dikke 400 bladzijden, ze vervelen op geen enkel moment. Je kan merken dat de schrijver zich goed heeft geïnformeerd en dat komt de leesbaarheid en geloofwaardigheid van dit verhaal zeker ten goede.
Een dikke 4 sterren voor mij. Met dank aan uitgeverij Harper Collins en Boekenfans voor dit uiterst spannende boek.

Meer recensies van Johan Buts