De (onvolledige) waarheid?

Johan Buts 11 juni 2019
Stella is een boek dat zich afspeelt in 1942 in Nazi-Duitsland dat volop in oorlog is. We maken kennis met de Zwitser Friedrich die na een onschuldig grapje kleurenblind is geworden. Zijn moeder die nazi-sympathieën heeft wilde dat hij kunstenaar zou worden maar dat is niet evident als kleurenblinde, dus beproef hij zijn geluk in Berlijn.
Daar wordt hij verliefd op een een model die hij leert kennen als Kirstin. Zij geraakt in de klauwen van de Duitsers verstrikt en staat voor een verscheurende keuze. Wil zij haar familie van deportatie redden en daarvoor andere Joden verraden, of worden ze gedeporteerd. Elk hoofdstuk begint met een opsomming van waargebeurde feiten en dat helpt ons om beter te kunnen situeren in welk tijdvak dat deel van het verhaal zich juist afspeelt.

Het boek is deels waar, maar zou evengoed volledig waar kunnen zijn of volledig verzonnen, m'n weet niet precies wat juist is en wat niet. Tussen de hoofdstukken door staat het vol met getuigenissen en verwijzingen naar processtukken die volgens mij enkel dienen wie Stella, de echte naam van Kirstin, allemaal verraden heeft aan de zijde van de Duitsers.

Oorlogen mogen nooit vergeten worden, maar het is ook belangrijk dat een verhaal zoals dat van Stella belicht wordt, want dat is een uitgangspunt zoals we het niet veel opgetekend zien staan (ook al is het dan maar deels waar). Want ook dit is een van de vele gezichten van oorlogsvoering.

Het boek kreeg een welverdiende 3 sterren van mij, ik was, hoewel het een dun boekje is, toch soms de draad even kwijt, en dan moest ik even terug in het verhaal gaan.

Meer recensies van Johan Buts