Johanna van Lierop 07 november 2011
‘Een kus voor je sterft’, geschreven in 1953, is het debuut van Ira Levin. Het is uit het Engels vertaald door Remco Campert. Hij was amper 22 jaar toen hij dit meesterwerk schreef. Het boek won een Edgar Allen Poe Award (Best First Novel) en werd ook tweemaal verfilmt. Dat toont aan hoe sterk het boek geschreven is.
Burton Corliss is de naam van het hoofdpersonage van het boek. Een prachtige jongeman dat een veelbelovende toekomst voor hem heeft liggen. Hij heeft één groot doel: heel rijk worden, op een heel korte tijd. Op de middelbare school slaagt hij met onderscheiding. Hij was gekend als de beste danser, de populairste, diegene met het meeste kans op slagen in het leven. Na zijn militaire dienst gaat hij uiteindelijk verder studeren. Daar ontmoet hij een meisje, genaamd Dorothy Kingship, de dochter Leo Kingship is, eigenaar van Kingship Copper Inc. Hij weet dat hij veel geld kan verdienen door op een dag met haar te trouwen, daarom maakt hij haar verliefd. Maar op een dag vertelt ze dat ze zwanger is van hem. Zijn volledige plan loopt naar de vaantjes.
Het verhaal is opgedeeld in drie stukken, ieders met zijn eigen vertelperspectief. Door de wisselde vertelperspectieven is er een variatie en vernieuwing in het boek dat je motiveert om steeds verder te lezen. Het zorgt ervoor dat je het verhaal niet langdradig en saai wordt.
De spanningsopbouw in het verdere verloop van het verhaal is heel goed uitgewerkt. Door de chronologie is de verhaallijn goed te volgen en het beperkte aantal personages zorgt ervoor dat je het verhaal niet te ingewikkeld is. Hij beschrijft alles heel duidelijk en uitgebreid en hij werkt de verhaallijnen goed uit, waardoor je je goed kunt inleven in het verhaal. Je wordt helemaal in het verhaal gesleurd en daar geraak je niet meer uit.
Normaal lees ik boeken in een lange tijd, elke dag een klein stukje, maar bij deze was het anders. Door mijn nieuwsgierigheid dat het verhaal in mij aanwakkerde, had ik het boek op enkele dagen uitgelezen.