Spannende magie

Joke D. 10 juni 2019
‘De magische apotheek’ is het debuut van de Duitse Anna Ruhe (1977) en een eerste deel uit een serie van drie.

Lucie is helemaal niet zo blij met het nieuwe huis waar ze gaan wonen. Het is oud en er hangen vreemde geuren in de lucht. Ze vindt een sleutel onder een traptrede en samen met kleine broer Benno en nieuwe buurjongen Mats gaat ze op zoek. Ze ontdekken een magische ruimte boordevol geurflesjes. Deze ontdekking en de inhoud van de flesjes blijken niet zonder gevaar...

De cover is aantrekkelijk, bevat veel details en straalt de juiste antieke sfeer uit met als aantrekkelijk detail de zilveren geurpluimen. Bij aanvang van elk hoofdstuk staat een mooi antiek parfumflesje getekend. Simpel in zwart-wit. Verder krijgen we af en toe een andere afbeelding die de tekst ondersteunt. Alle illustraties bevatten vele details en passen bij de sfeer van het boek. De voorstellingen van de personages hebben niet helemaal de juiste uitstraling om bij de tekst te passen, ze stralen ook niet dezelfde sfeer uit als de andere tekeningen.

Het verhaal start met een afbeelding van een expeditiedagboek met tekst uit 1869. Dit maakt de lezer meteen nieuwsgierig. Daarop volgt meteen een vleugje mysterie. Hoewel volwassenen en veellezers bepaalde gebeurtenissen wel zullen verwachten, zijn er ook zaken die helemaal niet voorspelbaar zijn. Kinderen zullen dit dus een spannend verhaal vinden. De geheimzinnigheden stapelen zich op en de spanning vordert met het verhaal mee. De jeugdige lezers kunnen zich zeker herkennen in de hoofdpersonen.

Ruhe schrijft met eenvoudig begrijpbare zinnen. De hoofdstukken zijn kort en stoppen op een cruciaal moment waardoor het ook heel geschikt is om voor te lezen. Zo kunnen ook jongere kinderen al van het verhaal genieten. Zelf lezen kan vanaf groep 6/4de leerjaar ongeveer. Net als in de tekeningen krijgen we voldoende details om ons een voorstelling te maken van alles wat er gebeurt met voldoende ruimte voor eigen fantasie. Ook de geuren worden helder beschreven en omdat ze een grote rol spelen in het verhaal zouden geurplaten wel een toegevoegde waarde kunnen bieden.

‘De magische apotheek’ is een veelbelovend debuut. De sfeer van het oude huis, met de serre en de verborgen apotheek met de vele mooie flesjes spreekt erg aan. Er zit magie én spanning in het verhaal. Er wordt vaak vergeleken met Nevermoor maar die vergelijking gaat niet helemaal op. Daarvoor is het taalgebruik te eenvoudig. Wel is het prettig lezen en doordat één vraag toch wel onbeantwoord blijft is het uitkijken naar het vervolg. Vermoedelijk zullen vele kinderen van deze nieuwe serie gaan genieten.

Meer recensies van Joke D.