Annechien (4): "“Welke kleur heb jij als je naar school gaat?” “Helemaal geen kleur! Ik ben toch geen monster!”"

jolaplus 01 juli 2019
Vandaag wilde ik het kleurenmonster iets vertellen. Hij mag namelijk voor het eerst naar school. Maar het kleurenmonster weet niet wat een school is. Is school een toverwolk? Of is school een oerwoud vol gevaar?

Daar is de school en dat is de juf. Wees maar niet bang, monster! Op school zul je nieuwe vrienden maken en samen heel veel avonturen beleven!

Emoties onder woorden brengen is heel moeilijk, zeker als kind. Daarom heeft Anna Llenas het kleurenmonster tot leven gebracht. Dit vriendelijke monstertje neemt de kleur van zijn emotie aan. Wanneer hij groen is, is hij kalm. Blauw, dan is hij verdrietig. Zwart, dan is hij bang, rood staat voor boos en als hij blij is, dan is hij geel.
Maar soms heb je verschillende emoties tegelijk. Dat zie je ook aan het kleurenmonster, dan heeft hij alle kleuren tegelijk.

Wanneer je kleuter voor het eerst naar school gaat, begint hij aan een hele nieuwe en spannende periode. Het kan heel moeilijk of verwarrend zijn om als kleuter duidelijk te maken hoe hij zich hierover voelt.
“Het kleurenmonster gaat naar school” is een heel leuk boek dat eenvoudig op de emoties van jouw kleuter inspeelt. Zeker wanneer je het boek een aantal keer hebt voorgelezen en aandacht hebt gegeven aan de kleuren, zal je kleuter zichzelf al gauw kunnen herkennen.

Achterin het boek is er ruimte om jouw eigen kleurenmonster te tekenen. Voor een kleuter misschien nog een tikkeltje te moeilijk. Maar door te vragen hoe het monster eruit moet zien, blij of boos, hand omhoog of omlaag enz, kun je hem voortekenen en daarna laten inkleuren en versieren.
Een tekenwonder hoef je gelukkig niet te zijn! Iedereen kan zijn eigen monster tekenen.

En wat vindt mijn dochter (net 4) ervan?
“Ik vind het een leuk boek. Ik vind het leuk dat hij steeds kan veranderen. Het mooist vind ik hem als hij roze is! Want dan vindt iedereen hem lief.”

Wij waarderen het boek met 4 sterren.

Tip: De Vier Windstreken heeft vier gratis bijpassende kleurplaten die je kunt downloaden.

Meer recensies van jolaplus