“Papatijd is dat papa tijd heeft om met je te spelen of om voor te lezen.”

jolaplus 22 juni 2019
Papa heeft het altijd over tijd: tijd om op te staan, tijd om op te schieten, tijd om te stoppen, tijd om naar bed te gaan….
Maar ik weet echt veel meer over tijd dan hij! Want papa vindt vijf minuutjes niet zo lang duren. Maar dat is helemaal niet waar! In vijf minuutjes kan ik heel veel voor elkaar krijgen! Kijk maar!

In Papatijd! legt Marta Altés op een grappige en eenvoudige manier aan kleuters het begrip tijd uit.
Het leuke ervan is dat je inderdaad zelf ervaart hoe lang tijd kan duren. Soms gaat de tijd veel te snel, maar soms kan het ook heel lang duren!

Kleuters zullen dit in hun dagelijkse leven herkennen. Daarom is het zo leuk om dit boek voor te lezen aan je kleuter. Ze zullen heel veel herkennen!

Leuk detail om de tijd uit te leggen is de plant. Is in het begin van het verhaal de bloempot nog op de grond gevallen en is alle aarde eruit, tegen het einde is het toch gelukt dat er een klein groen plantje is gegroeid. Ook dit kost heel veel tijd!

De Illustraties zijn ook gemaakt door Marta Altés. Deze zijn lekker groot en bladvullend. Voor de papa en de twee kinderen heeft Marta voor vosjes gekozen om ze af te beelden. In het hele verhaal komt geen mama voor. Hierdoor is het boek ook zeer geschikt voor gezinnen waar geen mama (meer) aanwezig is.

De tekeningen zijn erg herkenbaar en zitten soms vol ondeugendheden!
Erg leuk was de reactie van mijn dochter toen ze ontdekte dat de kinderen uit het boek op de muren hadden getekend!

En wat vindt mijn dochter (net 4) van het boek?
“Ik vind het boek leuk. De rommel die de vossen maken, vond ik het leukst! Het was echt een heel grote rommel!”
Weet je nu wat papatijd is? “Papatijd is dat papa tijd heeft om met je te spelen of om voor te lezen.”
Wat zullen we met dit boek doen? “Aan papa geven voor Vaderdag! Dan kan hij het aan mij voorlezen!”

Meer recensies van jolaplus