Een genuanceerde visie op een nog steeds taboe beladen onderwerp

Dit is niet het boek die ik normaal zelf zou oppakken in de boekhandel. Maar wat ben ik blij dat ik dit boek mocht lezen en recenseren voor De club van echte lezers. Toen ik het boek toegestuurd kreeg verwachtte ik een essay zoals ik er al eerder las. Deze gingen niet over het onderwerp verkrachting, maar qua schrijfstijl dacht ik dat het heel gelijkend zou zijn. Goed mis had ik dat. Zoals Sohaila zelf in haar boek aangeeft lijkt het niet binnen één bepaald genre te passen. Door het boek binnen één genre te duwen zou tenietgedaan worden aan het verhaal die ze schreef.

Sohaila Abdulali wist me te grijpen met haar boek. Als zeventienjarige werd ze zelf het ‘slachtoffer’ van een groepsverkrachting in Mumbai. De auteur laat in haar boek duidelijk zien dat het ‘slachtoffer’ worden van seksueel geweld, niet alles bepalend hoeft te zijn voor je verdere leven. Dit is een enorm pluspunt. ‘Ik wil weer wat licht binnenlaten,’ schrijft Abdulali op de achterflap. Hier is ze zeker in geslaagd. In veel verhalen die ze beschrijft zit er een positieve noot. Deze positieve noot maakt van haar boek niet alleen een beschrijving van de complexiteit van seksueel geweld, maar ook van de complexiteit in hoe hier mee omgegaan wordt. Ze beperkt zicht ook niet hoe de ‘slachtoffers’ hier mee omgaan maar betrekt de gehele samenleving hierin. ‘Slachtoffers’ schreef ik tussen aanhalingstekens omdat Sohaila er in het boek in slaagt om ‘slachtoffers’ niet als passief af te zetten, overlevers zoals ze het zelf noemt is veel beter passend binnen haar verhaal. Door ze overlevers te noemen heeft ze duidelijk aan dat je leven niet hoeft te stoppen nadat je te maken kreeg met seksueel geweld. Op die manier ontdoet ze ‘slachtoffers’ van hun passieve rol die ze vaak voordien toebedeeld werd.

Abdulali heeft het in haar boek ook niet specifiek over één samenleving. Veel elementen die ze beschrijft zijn breed toepasbaar binnen verschillende culturen. Dit maakt van haar boek een boek die wereldwijd bruikbaar is en iedereen dan ook zou moeten lezen.
Sohaila slaagt erin om de complexiteit van seksueel geweld heel duidelijk naar voor te laten komen. Het is niet zo zwart/wit als we vaak denken. Dat verkrachting steeds fout is laat Sohaila duidelijk naar voorkomen, maar alles wat erom heen hangt is veel complexer dan dat.

Dit was geen boek die ik in één stuk kon lezen. Vaak was het nodig dat ik het boek even kon wegleggen om alles goed tot me door te laten dringen. Ondanks het zware, en nog vaak, taboe beladen onderwerp slaagt de auteur erin een duidelijke uiteenzetting te geven die begrijpbaar is voor iedere lezer. Of je nu zelf te maken krijgt of kreeg met seksueel geweld, werkt binnen settings met overlevers van seksueel geweld of er net nog heel weinig over weet. Dit is een boek die je blik op seksueel geweld verruimt en ervoor zorgt dat je een meer genuanceerde visie kan innemen dan het zwart/wit denken die er nog te vaak is.
Dit boek zou iedereen dan ook moeten lezen, het kan onze blik op dit onderwerp verruimen én onze manier van omgaan met dit onderwerp alleen maar ten goede komen.

Meer recensies van Jolien Gijselinck