Zand, een gevaarlijke en mysterieuze wereld!

Joran Godaert 18 mei 2016
‘Zand’ is het nieuwe boek van de Amerikaanse auteur Hugh Howey. Howey verwierf internationale bekendheid met zijn SILO-serie. En ook dit nieuwe sciencefiction-boek mag er zijn.

In Zand lezen we het verhaal van een uit elkaar gevallen gezin. Elk gezinslid heeft zowat zijn eigen leven in een wereld vol zand. De oude wereld (de wereld die wij vandaag kennen) is niet meer en is bedolven onder een immense laag zand. Om meer te weten te komen uit die oude wereld, doet men aan zandduiken. Maar tijdens het zandduiken krijgt Palmer plots informatie te weten die de wereld op haar kop zal zetten, maar door verwikkelingen in het boek is hij fysiek niet in staat om op tijd de mensen te waarschuwen.
Ondertussen vindt Palmers broer Connor tijdens hun jaarlijkse kampeeravond een meisje dat beweert hun halfzus te zijn. Ze komt helemaal van de ander kant van het Niemandsland met een boodschap van hun vader (die door het gezin al doodverklaard was). Wat is hier allemaal aan de hand?

Zandduiken is een belangrijk onderwerp in het boek en het spreekt echt tot de verbeelding. Je moet er als auteur maar opkomen om dergelijk onderwerp te bedenken en zo realistisch te verwerken in je verhaal. Ook de nieuwe fictieve wereld waarin de mensen (over)leven wordt op een zeer filmische manier beschreven. De beeldende stijl van Hugh Howey is duidelijk te herkennen in dit boek.

Het verhaal komt wat stroef op gang en soms is het moeilijk om je als lezer onmiddellijk in te werken in het verhaal. Je krijgt in het eerste deel van het boek een duidelijke en uitgebreide beschrijving van het nieuwe “decor” (de zand-wereld) en je maakt kennis met het eerste hoofdpersonage, Palmer, en dat kan soms wat langdradig overkomen. Eenmaal je deel twee begint te lezen komt er wel vaart in het verhaal en word je volledig meegesleurd in de claustrofobische wereld van Zand. De spanning wordt mooi en geleidelijk opgebouwd en wordt tijdens het lezen vastgehouden door telkens afwisselend de verschillende personages aan het woord te laten. Het verhaal is ook doorspekt met beklijvende en heel pakkende momenten die een meerwaarde geven aan deze toch zo beklemmende dystopische wereld vol onverwachte elementen.
Fijn aan het verhaal is dat je doorheen het boek de verschillende hoofdpersonages elk afzonderlijk van elkaar leert kennen en elk hun verhaal leest, maar dat op het einde al hun verhaallijnen samenkomen en één geheel vormen.

Dit boek krijgt vier verdiende sterren door de in het algemeen vlotte schrijftaal, het hoge spanningsgehalte en de filmische wereld waarin dit verhaal zich afspeelt.

Meer recensies van Joran Godaert