Waarom “Allemaal willen we de hemel” niet mijn lievelingsboek is (maar Els Beerten wel mijn lievelingsschrijfster). Waarom het toch een steengoed boek is. En waarom iedereen het moet gelezen hebben.

Ik las “Allemaal willen we de hemel”, geschreven door Els Beerten, hoewel de achterflap me vertelde dat het niet mijn genre was.
Waarom ik het dan toch las? Wel: omdat leerkrachten maar niet over haar konden zwijgen van zodra ik mijn hobby’s (lezen en schrijven) tijdens het vaste voorstelrondje bij het begin van ieder schooljaar ter sprake bracht. Dat onze wegen ergens in de loop van mijn middelbare schoolcarrière nog wel zouden kruisen, zeiden ze. Dat gebeurde in het 3de middelbaar. Ik liep haar voorbij op de speelplaats. Eén keer, een tweede keer, een derde en nog veel vaker, maar hoe kon ik weten dat de vrouw met de stralende glimlach en de dansende krullen dé Els Beerten was!? Toen ik daar dan op weet-ik-veel-welke-manier achter kwam, ben ik in de bib toch het boek maar gaan halen, gewoon, omdat ik het gevoel had dat het zo hoorde. Maar euhm, niemand had me verteld dat dat boek 498 pagina’s dik is (!) Na dat ontdekt te hebben, had ik zo mogelijk nog minder zin om er in te beginnen. Maar eens ik begonnen was…

Jef droomt ervan om een held te worden, liefst samen met zijn beste vriend Ward. Voor zijn zus Renée hoeft dat heldendom niet zo nodig. Zij heeft genoeg aan Ward, zijn hemelse saxofoonspel, en zijn fluwelen blik.
Maar het is 1943. Midden in de oorlog. Aan het oostfront wordt een bikkelharde strijd gevoerd tegen de Russen. De Duitsers lijden er grote verliezen en hebben dringend dappere jongemannen nodig om hen bij te staan. Voor de jongens een gedroomde kans om held te worden. Voor volk en vaderland. Voor een betere wereld. Ward vertrekt liever vandaag dan morgen. Maar zo denkt lang niet iedereen erover. [flaptekst]

… wilde/kon ik niet meer stoppen met lezen. Het genre werd niet opeens mijn genre en “Allemaal willen we de hemel” niet mijn lievelingsboek, maar Els Beerten is er in geslaagd mij lezende te houden tot de laatste letter, ondanks de tegenzin waarmee ik begonnen was. Meer dan een paar bladzijden had ze niet nodig om me er te van overtuigen dat het boek echt wel het lezen waard is. Geen enkel moment dacht ik “nu stop ik ermee”, ook niet om 12 u ’s nachts (maar toen nam mama die beslissing voor mij). Je zal me dus enkel met lovende superlatieven over “Allemaal willen we de hemel” horen spreken en ik ben zeker en vast niet de enige.

"Een monumentaal boek". (NRC Handelsblad)

"Prachtig uitgediepte karakters, die je zowel door de ogen van anderen als van binnenuit leert kennen". (Trouw)

"Een genuanceerd, ontroerend en tegelijk hard boek over de zoektocht naar geluk en
morele keuzes in moeilijke tijden, waarin er weinig wit en zwart, maar vooral veel grijs is
– niemand is helemaal goed, en niemand is helemaal slecht. Het is een boek
dat de lezer aan het twijfelen brengt: hoe zou hij zelf reageren in die extreme
omstandigheden?" (De Standaard).

Dan rest er mij nog het antwoord op één vraag: "Waarom is Els Beerten mijn lievelingsschrijfster"?
Wel, daar zitten niet enkel haar boeken voor iets tussen. Telkens als ik deze stralende glimlach en dansende krullen op de speelplaats passeer, laat ze een aangenaam warm gevoel achter. Naast een getalenteerde schrijfster is Els Beerten ook een hele lieve, fijne vrouw/leerkracht, die net zoals haar boek(en) enkel lovende superlatieven verdient.

"Allemaal willen we de hemel" is vertaald in 7 talen, waaronder in het Spaans (2010), Duits (2011) en recent in het Frans en won een mooie lijst aan prijzen.
Els Beerten schreef binnen deze categorie ook "Eén mens is genoeg" (2014).

Reacties op: Waarom "Allemaal willen we de hemel" niet mijn lievelingsboek is, maar...

Bestel het boek bij Libris vanaf 21,99 Bestel het ebook bij Libris voor 9,99
Bestel het boek bij Blz. vanaf 21,99 Bestel het ebook bij Blz. voor 9,99