Er is meer dan Lampje

Jos Josso 16 juni 2019
Zo langzamerhand lijkt het alsof jeugdliteratuurland maar één goed boek kent, Lampje. Dat is een prachtig boek, zeker, maar er zijn meer, veel meer, fantastische jeugdboeken geschreven. Meer boeken die iedereen zou moeten lezen (zoals ik menigeen over Lampje hoor beweren). Een van die boeken is Hotel de Grote L van Sjoerd Kuyper. Kos is dertien en maakt nogal wat mee. Hij voetbalt en wordt in de gaten gehouden door een scout van Ajax, zijn vader zakt langs het voetbalveld in elkaar en wordt opgenomen in het ziekenhuis, zodat Kos en zijn drie zussen het hotel draaiende moeten zien te houden. Regelmatig denkt hij terug aan zijn overleden moeder. De verstandhouding tussen Kos en zijn zussen is zoals je verwacht dat die is tussen een jongen van dertien en drie bemoeiallerige zussen, twee ouder en een jonger dan hij. Hij haat ze zo nu en dan. Dan is Kos ook nog eens verliefd op Isabelle. Er is geen zin overbodig in dit verhaal dat loopt als een trein en doorspekt is met prachtige beeldspraak. Kos neemt zijn belevenissen op op een bandrecorder - en dit zou eigenlijk al reden genoeg moeten zijn om het boek te luisteren. Sjoerd Kuyper zelf, als Kos, leest het verhaal fenomenaal voor; af en toe hoor je op de bandrecorder de stem van Isabelle die commentaar levert op wat Kos zojuist heeft ingesproken. Een aanrader; iedereen zou dit boek moeten lezen.

Meer recensies van Jos Josso