Voer voor discussie

19 februari 2016
Behalve de televisie hebben we de laatste tien jaar ook nog de overvloed aan sociale media die 'het boek' steeds verder naar de achtergrond dringt. Daarmee lijkt Fahrenheid 451 actueler dan ooit. Krijgt Bradbury met zijn pessimistische toekomstvisie uiteindelijk gelijk? Die vraag kun je alleen beantwoorden als je eerst de discussie aangaat: is het geschreven woord (zoveel) beter dan televisie, film, video, youtube? Er is natuurlijk veel rommel op televisie maar - laten we eerlijk zijn - wordt er ook niet heel veel rommel in boekvorm uitgegeven? Zeker weten! Andersom zou je kunnen stellen dat een boek eerder aanzet tot denken, je andere gezichtspunten laat zien. Maar ... ik ken ook films en documentaires die dezelfde uitwerking hebben. Kortom: uiteindelijk is het aan de lezer/kijker zelf om keuzes te maken. Dan moet er natuurlijk wel een keuze zijn. Dus laten we maar hopen dat 'het boek' nog lang stand weet te houden tussen al die concurrentie.

Meer recensies van