Topthriller uit de reeks met Harry Hole

'Het mes' is de twaalfde thriller van Jo Nesbo in zijn reeks met Harry Hole als hoofdpersoon. En het is voor mij één van de beste uit deze reeks.

Nadat Rakel Fauke hem uit haar huis heeft gezet, is Harry Hole weer vervallen in zijn oude leven van alcoholverslaving. Hij woont weer op zijn oud adres en mag bij de politie nog enkel cold cases onderzoeken.
Op een morgen wordt hij - na één van zijn zoveelste uitspattingen - wakker met bloed op zijn broek. Hij herinnert zich helemaal niets meer.
Kort daarop wordt - spoiler verwijderd door de Hebbanredactie dood aangetroffen in haar woning; ze is vermoord in de bewuste nacht. De politie heeft snel een verdachte op het oog: Svein Finne, een gekende verkrachter. Vermoed wordt dat hij hij Harry Hole wilde treffen omdat die laatste de zoon van Finne had doodgeschoten.
Maar snel blijkt Svein Finne er niets mee te maken te hebben.
De politie tast nu min of meer in het duister naar motief en dader.
Harry Hole start echter zijn eigen onderzoek en doet daarbij beroep op zijn vrienden binnen het korps.
Dit leidt tot een rollercoaster van mysteries, verdachtmakingen en ontgoochelingen, waarbij ook zijn eigen herinneringen aan de moordnacht langzaam terugkomen.
Maar uiteindelijk blijken de moordenaar en motief een totale verrassing.

'Het mes' is een sterk geschreven thriller, waarbij de spanning geen moment verzwakt. Hij stuurt het verhaal steeds opnieuw in de richting van nieuwe 'logische' verdachten, waarbij hij de betreffende personen en hun achtergrond mooi in de spanningsopbouw betrekt.
Daarbij komt vaak een beeld naar voren van een soms nogal sombere samenleving, waarbij individuen in staat zijn tot weinig fraai gedrag en toch menen zich daarvoor volledig te kunnen rechtvaardigen

Het karakter van Harry Hole kunnen we uiteraard uit de vorige boeken uit de reeks..
Echt nieuwe elementen brengt de schrijver hier niet bij. Maar toch is hij er opnieuw in geslaagd een sterk en levensecht beeld van Harry Hole verder uit te diepen. Een politieman, die enerzijds zich zelf veel vragen stelt, maar anderzijds verbeten zoekt naar een opening om de waarheid achter de moord op - spoiler verwijderd door de Hebbanredactie - te vinden.
Maar ook de voorname karakters rond Harry Hole worden mooi uitgewerkt. Veelal tragische figuren met een traumatisch verleden en die op zeker moment bij Harry Hole in de lijst van verdachten komen.
Er is de Afghanistan veteraan Roar Bohr, die met verbetenheid naar gerechtigheid zoekt voor zijn zusje dat na een verkrachting zelfmoord heeft gepleegd. Er is Peter Ringdal, die een dodelijk auto ongeval naar de politie toe wist te manipuleren. Er is Dagny Jensen, het 'willoze / gewillige' slachtoffer van Svein Finne.

'Het mes' is geschreven in een mooie en beeldende schrijfstijl, waarbij de spanning telkens opnieuw opgebouwd wordt tot verschillende cliffhangers in het verhaal.
De dialogen zijn zoals steeds bij Jo Nesbo sterk en levensecht.

Voor mij een verdiende vijf sterren.

Meer recensies van Joseph Van den Houte