trage verhandeling in de outback

Dazzle 07 juli 2017
De van oorsprong Britse genaturaliseerde Australische Jane Harper (1972, Manschester (VK), Aus) debuteerde in 2015 met deze roman in Australië, won daarmee de literatuurprijs van de Victoriaanse premier en bestormt sindiens de wereld. Inmiddels vertaald in 22 talen en de rechten voor de verfilming zijn verkocht aan Reese Whiterspoon.

De verwachtingen zijn dan natuurlijk weer torenhoog, en maar moeilijk waar te maken, en dat worden ze dan ook niet.
De droogte is een roman over de Australische outback, en behelpt zich ook van dat tempo. Uiterst traag worden de verhandelingen vertelt van een zoektocht naar zijn jeugd van Aaron Falk die een link hebben met een 3 voudige moord in de fictieve Australische gemeenschap Kiewarra. Ik schrijf heel bewust roman want dat het verhaal is opgehangen aan die moorden maakt het geen thriller (zelfs geen psychologische). Maakt het dat een vervelend boek? Dat niet.. In dat rustige tempo geeft het een inkijk in het leven en de sfeer in de outback. En wie weet als je start met dat gegeven, een kabbelende roman, waardeer je het verhaal. Ik begon erin als een thriller en daarvoor gebeurt er te weinig. geen spanning, geen beklemming, geen broeierigheid. maar een meanderend stroompje.

en weer een teleurstellende hype

Meer recensies van Dazzle