prachtig beschreven

14 juni 2015
Wanneer je begint te lezen in ‘De nacht van de vogels’ van Kate Mosse wordt je terug geworpen in de tijd. We belanden in 1912 en belanden in een verhaal van gruwelijke moorden, gruwelijke geheimen en heel veel bijgeloof.
Geen DNA test, geen plaats delict die wordt schoon gemaakt en onderzocht. Gewoon alles onderzoeken met het blote oog en afgaan op wat men hoort en ziet. Dat is wat Connie en Harry aan het doen zijn.
Dat is in een soort vogelvlucht hoe het in elkaar steekt. Elk hoofdstuk begint met een cursief gedrukt stukje tekst uit 1820, over het opzetten van vogels in dit geval. Hoe men dat toen deed, en wat er voor gebruikt wordt. Ook wordt er door iemand, die een grote rol speelt bij de moorden, verteld hoe de moord plaats vind en ook waarom. Ook dat is cursief gedrukt en dat samen geeft het verhaal weer een extra spanningsboog.
Het verhaal op een hele bijzondere en zeer aangename manier beschreven. De omgeving is er een om bij weg te dromen, zo mooi wordt het allemaal verteld. Een grote kunst om het zo te kunnen beschrijven, het is gewoon poëzie zonder saai te worden.
De moorden daar en tegen zijn keihard, je zal toch bijkomen en je voelt dat je ogenleden worden dicht genaaid. En dat allemaal omdat men de geheimen van lang geleden geheim wil laten blijven.
Ook toen draaide het allemaal om macht en geld voor de personages die de moorden op hun geweten hebben. Niets is er in de jaren die komen veranderd.
Een prachtig verhaal, waarin de spanning heel subtiel wordt opgebouwd en de ontknoping toch wel heel verrassend is.
Een verhaal wat goed in elkaar zit, wat spannend, oog voor detail heeft, en heel prettig is om te lezen, zonder saai te worden. Laat je meevoeren en beleef het mee, samen met Connie en Harry.

Meer recensies van