mooi

25 februari 2018
Wanneer je het boek ‘De verbintenis tussen tegenpolen’ oppakt, zie je natuurlijk allereerst de cover. Een mooie sepia kleur met een vrouw in een witte jurk. Als je goed kijkt zie je een verstild verlangen in haar ogen. Wanneer je dan de achterkant van het boek leest, de magere inhoud, dan zou je kunnen terug deinzen. Want het is een verhaal met geschiedenis, veel ware gebeurtenissen en personages die echt hebben bestaan. We maken kennis met Rachel, een meisje nog als we beginnen in het verhaal. Rachel droomt, samen met haar vriendin Jestine, van verre oorden, van echte liefde, van een mooi leven. Maar in een joodse gemeenschap, begin negentiende eeuw, ben je geen baas over je eigen leven, laat staan je wensen of stille verlangens. We volgend dit levensverhaal van Rachel maar ook van Jestine. We volgen ze in voor en tegenspoed, in ziekte, liefde leed en groot verdriet. Maar we zien ook respect voor je familie heel sterk voorbij komen. Zogauw als je anders wil zijn dan andere, wordt je verstoten. Zul je moeten knokken voor je hele familie om weer te kunnen voort bestaan. En heb je dan, als oorspronkelijke bewoner van Saint – Thomas eindelijk werk gevonden bij een vooraanstaande familie, dan zien we ook dat in veel van deze families men het niet zo nauw neemt met wat van jouw of van mij is. Een hartverscheurend verhaal van Jestine, dan de vriendschap sterker maakt tussen Rachel en haar.
Niets is wat het lijkt, geheimen, intriges, verboden liefdes, alles aan emoties komt voorbij. Dit alles wordt overgoten met aardig wat geschiedenis over de joodse gemeenschap in die tijd. Hoe veel families zwervend over de wereld hun weg vinden en overal verspreid kleine gemeenschappen opbouwen. Het lettertype is behoorlijk klein, maar misschien komt dat ook wel omdat de hoofdstukken erg lang zijn en er weinig alinea’s te vinden zijn. Daardoor krijg je veel informatie op een pagina. Wat het lezen niet makkelijk maakt. Toch moet ik zeggen dat ik heb genoten van het verhaal. Alles bij elkaar vond ik het een hele leuke maar ook mooie kennismaking met de schrijfster van dit verhaal Alice Hoffman.

Meer recensies van