hard

31 juli 2017
Lefbek is een hard en misschien wel confronterend verhaal. Je wordt geboren en dan begint de opvoeding, meestal gewoon door de ouders. Zo ook in het verhaal van ’Lefbek’. We leren Lise kennen van af de basisschool, haar pubertijd en het volwassen worden. Dus het begin van haar leven, wat zich afspeelt in de jaren 80/90. Heel herkenbaar. De manier van opvoeden, het vrije, het zelf moeten doen met vallen en opstaan wijs worden. Je ouders zijn er wel, maar ook weer niet, die verbeteren de wereld. Het verhaal is hard, rauw, bevat humor en leest door de korte zinnen erg prettig. Geen moeilijke woorden maar de taal van nu. Je hoort erbij of je valt buiten de boot. Je krijgt een vriendje voor het leven of je krijgt er door gebeurtenissen heel veel. Het is een vernieuwde opzet voor problemen die er vroeger waren en helaas nu ook nog. Daarom is het geen verhaal wat nieuw is, komt de inhoud van het verhaal niet boven andere verhalen uit, die deze problematiek beschreven. Je wordt gevormd door je jeugd, je opvoeding en hoe je daar zelf mee om gaat. De cover is mooi, springt er direct uit, alleen al door de kleur en natuurlijk de veeg lipstick. Alles bij elkaar is het onderhoudend verhaal, niks meer en niks minder.

Meer recensies van