mooie spanning

27 juli 2015

Dit boek ‘Proteus’ is in 2006 al eerder verschenen onder de naam ‘De proteus diskette’. Maar ook in 2015 is het een schitterend verhaal en helaas ook nog steeds actueel. Een spannende politieke thriller, waarin in ook spionage niet wordt geschuwd. We gaan dwars door het mooie Zuid Afrika heen met spannende achtervolgingen. We maken kennis met Tobela Mpayipheli, met de bijnaam Tiny. Een Xhosa krijger van bijna twee meter lang. Vroeger een huurmoordenaar voor de regering nu een rustige man die samenwoont met zijn vriendin en zoontje. Dan wordt Tiny zijn hulp ingeroepen en een oude belofte moet worden ingelost. Tiny heeft 72 uur om zijn vriend van de dood te redden, daarvoor moet hij wel een pakje bezorgen. Het pakje bevat een diskette met belastend materiaal over de geheime dienst van Zuid Afrika.
De schrijfstijl is boeiend, als geen ander weet de schrijver het mooie Zuid Afrika neer te zetten. Het ruige landschap maar ook de townships worden prachtig beschreven. Je waant je midden in het land en je voelt de spanning rustig oplopen. De politiek wordt op de achtergrond meegenomen, maar ook de apartheid en de afschaffing hiervan. Hoe er toch veel mensen zijn geweest die het er helemaal niet mee eens zijn geweest en alles dwarsbomen. Het is geen gemakkelijk verhaal, zeker als je niet bekent met spionage en politiek. Je moet echt je aandacht erbij houden. Toch wordt het duidelijk uitgelegd. Via de dikgedrukte verhoren van de CIA krijg je een mooi beeld van wat er zich nu werkelijk afspeelt.
Niets gaat de schrijver uit de weg. Dit maakt het verhaal boeiend, spannend maar ook soms saai, doordat de schrijver zich laat meeslepen met de maatschappelijke achtergronden. Toch is het alles bij elkaar een mooi spannend geheel geworden waarin je toch wel onder de indruk achterblijft. Want laten we eerlijk zijn, vandaag aan de dag worden dezelfde spelletjes nog altijd gespeeld

Meer recensies van