Meer dan een thriller alleen!

Het leven in de miljoenenstad Mumbai is voor ons westerlingen moeilijk voor te stellen, de drukte door de grote hoeveelheid mensen die op een klein oppervlakte leven, de verkeerschaos, de zware luchtvervuiling maar ook het grote verschil tussen arm en rijk, de diversiteit aan geloofsovertuigingen en de ongebreidelde corruptie.
Hierdoor is het lezen van Godenspelen meer dan het lezen van een thriller, het is ook kennismaken met een andere cultuur.
Mensen trekken naar Mumbai om hun geluk te beproeven en komen terecht in sloppenwijken al naar gelang hun geloofsovertuiging/afkomst. Deze sloppenwijken worden gecontroleerd door maffiabazen, vaak in samenwerking met de plaatselijke politie.
De corruptie bij de politie wordt volgens mij heel goed omschreven op pagina 17:
“Ja, Paroelkar (districtshoofdcommissaris van politie Mumbai) was de beste speler die Sartadzj ooit gekend had, hij was de grootmeester van de subtiele kunst van het contact, het dubbelcontact en de achterdeur, van gekoesterde en tevreden gehouden ministers en bestuurders, zakelijke belangen met ruimte voor winst, jovialiteit en gedachtewisselingen met politiecommissarissen, subtiel afgewogen en verleende en herinnerde gunsten, overeengekomen en vergeten transacties, hij was een aficionado van de de subitiele sport, hij was zonder meer de beste.”
Als politie inspecteur Sartadzj Singh (Sikh) op een ochtend een telefoontje krijgt waarin de verblijfplaats van Hindoe maffiabaas Ganesj Gaitonde wordt doorgegeven, gaat Sartadzj naar het opgegeven adres om Ganesj te arresteren. Dit resulteert in de zelfmoord van Ganesj. Naast zijn lijk wordt het lijk van een onbekende vrouw gevonden.
Als Sartadzj het onderzoek in opdracht van zijn meerdere Paroelkar moet afsluiten, krijgt hij het verzoek van Andzjali Mathoer, officier bij de Indiase veiligheidsdienst om onopvallend verder te gaan met het onderzoek om de volgende vragen te beantwoorden: wie is de onbekende vrouw, waarom is Ganesj teruggekomen naar Mumbai na jaren in het buitenland te zijn geweest, wat is de reden van zijn zelfmoord?
Tijdens het onderzoek stuit Sartadzj op een beangstigende bedreiging. Om deze zaak te kunnen oplossen staat Sartadzj voor een moeilijke keuze, moet hij de informatie die hij kan krijgen om de zaak op te kunnen lossen accepteren en tegen welke prijs?
De titel van het boek heeft betrekking op het feit dat mensen denken dat ze hun leven bepalen en onder controle hebben maar het lot (de goden), kan er voor zorgen dat het leven heel anders loopt.
Het boek is opgedeeld in hoofdstukken waarin het verhaal verteld wordt vanuit het perspectief van Sartadzj Singh afgewisseld met hoofdstukken waarin het verhaal verteld wordt vanuit het perspectief van Ganesj. Tussendoor zijn er ook 4 “intermezzo” hoofdstukken. In deze “intermezzo” hoofdstukken wordt de achtergrond van een persoon verteld die op enig moment een rol in het verhaal heeft gespeeld. De “intermezzo’s” zorgen er voor dat het verhaal niet langdradig wordt.
Het verhaal is doorspekt met woorden uit diverse Indiase talen die opgezocht kunnen worden in een 32 pagina lange woordenlijst. Dit belemmert het lezen geenszins maar voegt toe aan de beleving van de cultuur terwijl je aan het lezen bent.
De locatie, de wijze van opbouw van het verhaal, de wijze waarop de personages beschreven zijn en het gebruik van de woorden uit diverse Indiase talen hebben gezorgd voor een unieke leeservaring.

Meer recensies van Karin Marcellina