Goed onderzocht

Karin 12 november 2016

Dagen van schaamte door Lieneke Dijkzeul. Het boek gaat over een zakeman genaamd Pieter, die in eerste instantie zonder duidelijke aanwijsbare reden wordt ontvoerd door 2 personen. Hij wordt vast gehouden in een kleine kamer en mag niet douchen of naar het toilet. Hiervoor krijgt hij een luier om. De "ontvoerders" hebben een strak schema wat betreft de maaltijden. 3 keer per dag een kleine maaltijd. brood, warm eten en weer brood op vaste tijden. Vooral in het begin werkt het boek de indruk dat je aan de kant van Pieter zou moeten staan, maar na mate het verhaal vorderd ga je hieraan een beetje twijfelen. Op het moment dat Emma haar logboek aan Pieter voorlegt en hem dit dwingt te lezen vallen veel van haar daden op hun plek.

Het boek begint en eindigd met de gedachten en de waarnemingen van een oudere, dementerende dame. Die vlakvoor het eind van het boek zelf de conclusie trekt dat wat ze ziet niet kan kloppen. Helaas is dit boek een groot deel waarheid. In sommige verpleeghuizen is duidelijk te merken dat er geen tijd meer is voor de mensen door het personeelstekort. Echter miste ik heel erg de spanning die een thriller met zich mee brengt. Het is geen echte aanrader, al leest het wel fijn weg. Ik vind persoonlijk dat Lieneke Dijkzeul wel de moeite heeft genomen om goed uit te denken hoe ze de logboeken van Emma beschrijft. Of dit gebaseerd is op eigen ervaring of goed onderzoek weet ik niet.

Meer recensies van Karin