Geen thriller

Karin Swerts 26 juli 2016
Nog nooit meegedaan aan een buzz-actie, dus ingeschreven voor "Een stap te ver". Het boek kreeg ik toegestuurd en de omschrijving deed me vermoeden dat het wel een mooi, interessant boek zou worden.
Het boek bestaat uit vier delen en korte hoofdstukken. Het boek leest makkelijk en vlot en is zeker niet saai.

In deel 1 zien we dat Emily Coleman haar man verlaat om in Londen een nieuw bestaan op te bouwen. Dit lukt haar met behulp van een nieuwe huisgenoot/vriendin Angel. Ook verandert zij (gedeeltelijk) haar naam om niet gevonden te worden. Waarom Emily verdwijnt blijft heel lang onbekend. De hoofdstukken wisselen de huidige tijd en het verleden met elkaar af en laten de achtergrond van Emily zien, het gezin waar ze uit komt, haar tweelingzus met wie ze een haat/liefde verhouding heeft.
In deel 2 zijn we ineens bijna een jaar verder. Emily/Cat heeft een aantal promoties gehad, woont met haar vriendin Angel samen in een appartement en lijkt haar leventje weer op orde te hebben. Dan nadert de datum waarop "het" een jaar geleden is gebeurt. Wat "het" is? Geen idee. Alles verloopt ineens heel snel. Cat komt in aanraking met de politie (aardig onrealistisch gebeuren) en als ze op borgtocht vrij komt, wacht haar man Ben haar op.
In deel 3 krijgen we dan uiteindelijk te horen wat er gebeurd is en waarom Emily gevlucht is. Heel heftig, maar hiervoor heb ik al ongeveer 270 van de ongeveer 340 blz. gelezen. Emily en Ben zijn weer samen en proberen hun leven op te pakken.
In deel 4 maken we een sprong in de toekomst. Gescheiden, hertrouwt, huisje boompje beestje. alles weer dik in orde.
Een thriller is het in mijn ogen niet. Eerder een roman. Het boek is vlot geschreven, leest lekker weg en het enige deel wat me aansprak was het deel waarin ik eindelijk te horen kreeg waarom Emily vertrokken was. Een heftig gebeuren wat ieder van ons zou kunnen overkomen, maar waar (bijna) iedereen op een andere manier zou reageren. Reactie is m.i. een beetje ver gezocht.
Ik heb het boek gewaardeerd met 2 sterren, omdat het makkelijk leest en verder wel een aardig verhaal is.

Meer recensies van Karin Swerts