Een uitstapje naar de vertrouwde Red Queen verhaalwereld

Karin Walta 30 juni 2019
Broken Throne bestaat uit korte verhalen en achtergrondinformatie over de verhaalwereld van de Red Queen serie. Het springt in de tijd en laat je bijvoorbeeld meelezen hoe Cal’s moeder Coriane in gevaar van Elara komt, maar neemt je ook mee hoe het na de grote eindstrijd met Cal en Mare gaat.

Ik was een beetje huiverig voor dit boek. Ik heb niet veel met korte verhalen, omdat ik vaak diepgang en ontwikkeling mis. Maar dit deel wist me te verrassen. Zo vond ik het verhaal over Evangeline heerlijk om te lezen. Je leert meer over hoe haar leven nu is in Montfort waar Silvers en Red naast elkaar wonen als gelijken. Ze wil haar oude leven niet meer terug maar het is zeker een omschakeling voor haar. Gelukkig is ze in Montfort wel vrij om met haar vriendin Elane samen te wonen. Ook vanuit Elane’s perspectief lees je een hoofdstuk.

‘I know you like to pretend to be made of iron’, I murmur, tightening my grip. She leans into me, her shoulders rising and falling. ‘Even in your heart, my love. I know better, and you don’t have to hide with me.'

Het korte verhaal over Evangeline is mijn favoriet in dit boek. Vlak erna komen de verhalen over de vertrouwde personages Mare en Cal. Ook in die verhalen lees je hoe het ze vergaat na de gebeurtenissen in War Storm. Verhalen die eerder in de reeks afspelen zoals Queen Song over Coriane en Steel Scars ver Farley vond ik wel oké, maar ze gaven me weinig nieuwe informatie.

Een andere toevoeging aan de reeks is de achtergrondinformatie door het boek heen. Makkelijk herkenbaar aan de blauwe pagina’s vind je stambomen, kaarten en een lijst met alle vorige koningen.

Broken Throne is een leuke en interessante toevoeging aan de Red Queen serie. De bundel heeft zeker meerwaarde en geeft nieuwe informatie. Niet alle korte verhalen zijn even interessant maar de gehele bundel is zeker de moeite waard. Voor iedereen die nog niet helemaal afscheid wil nemen van de Red Queen wereld!

Meer recensies van Karin Walta