Karina Popijus 13 april 2012
Via Crimezonebuzzz kreeg ik de Goden van Gotham van debuterend schrijfster Lyndsay Faye in mijn handen.
Een historische thriller. Een genre dat ik normaalgesproken niet zo snel lees. En ik ben bang dat ik na de Goden van Gotham dat nog minder vaak zal doen.

Ik ben drie keer opnieuw begonnen. Ik kwam er gewoon niet door heen. Ik heb iets gedaan wat ik niet snel doe: ik ben gestopt met lezen.

Waarom kwam ik er niet door heen? De - vaak nietszeggende - details, de vergezochte metaforen (literaire aspiraties), het lastige en steeds meer irriterende woordgebruik zoals 'nifterig kinchen'.

Gevolg: ik kwam niet in het verhaal.

Voor mijn gevoel heeft Faye de balans niet gevonden tussen de beschrijving van historisch New York en het spannende van een thriller.

Jammer.

Meer recensies van Karina Popijus