De meeste mensen kennen die naam wel: Brutus was de moordenaar van Julius Caesar, niet? Er is over hem nogal wat geschreven, toch? Ja, een prachtig toneelstuk van Shakespeare bijvoorbeeld, waarnaar de subtitel van de biografie van Kathryn Tempest naar verwijst.

Recent gaf zij een lezing in Nederland naar aanleiding van de publicatie van de Nederlandse uitgave van haar biografie. Die kon ik helaas niet bijwonen, maar uiteraard was mijn belangstelling gewekt voor haar boek.

Want wie is de Brutus uit dat toneelstuk van Shakespeare? Klopt wat Shakespeare en anderen vroeger en nu over Brutus schrijven? Klopt het beeld, de feiten? Waarop baseert iedereen zich? Wie was de oorspronkelijke Brutus? Waarom raakte hij betrokken bij een complot? Wat waren zijn motieven en die van zijn kompanen? Wat gebeurde er en hoe liep het af?

Dit zijn maar een paar van de vragen die Tempest in haar biografie probeert te beantwoorden. Ze slaagt er ontzettend goed in en zet en passant, een paar zaken recht. Zo klopt uiteraard niet alles wat Shakespeare heeft gelezen en gebruikt. Waarom, komt uitgebreid aan bod.

Het heeft te maken met bronnen die bewaard zijn gebleven. Het heeft te maken met winnaars en verliezers. Het heeft te maken met wat er door getuigen wel, of niet is neergepend - en waarom.

Kortom: dit is een fascinerend boek dat niet alleen draait om Brutus. Een lezer komt veel te weten over de Romeinse geschiedenis, Romeinse republiek en met name een belangrijke periode waarin die republiek 'uiteindelijk vervangen werd door het Romeinse keizerrijk.

Behalve Brutus worden ook anderen beschreven, waaronder natuurlijk Julius Caesar. Dan zijn er tijdgenoten, getuigen, samenzweerders, opponenten - denk aan Cicero, Atticus, Cleopatra (paar paragrafen), Antonius, Octavius, Portia, Clodius - maar ook latere schrijvers.

Het verhaal begint ver vóór de moord. Het boek eindigt met uitleg hoe Brutus door latere kunstenaars is weergegeven. De kop op de omslag van dit boek? Ee interpretatie van Michelangelo. Maar er wordt ook kort ingegaan waarom schrijvers als Shakespeare, Voltaire en anderen over Brutus hebben geschreven.

Uiteraard is er bij het boek een uitgebreide literatuurlijst opgenomen. In het boek zelf, verduidelijkt Tempest ook welke bronnen ze gebruikt en waar ze aannames doet. Ook bevat het een door Tempest zo goed mogelijk gereconstrueerde tijdslijn van diverse gebeurtenissen.

Dit is een uitstekende, bijna uitputtende biografie die gebaseerd is op heel veel onderzoek. Het corrigeert een flink aantal feiten en verheldert diverse interpretaties uit verschillende bronnen. Een completer beeld van de situatie en de man is bijna niet mogelijk, maar ... dit is een wetenschappelijke biografie en vergt wel wat van lezers.

Desalniettemin: een aanrader, zeker voor degenen die geïnteresseerd zijn in alles wat met Rome te maken heeft. Maar ook voor iemand die bijvoorbeeld meer wil weten over de rol van Cicero, of de Brutus die door Shakespeare is 'neergezet'.

Reacties op: Wie was Brutus?

Brutus - Kathryn Tempest
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 30,00 Bestel het e-book € 14,99