De ontheemden

Katrien Baert 19 juni 2019
Amin Maalouf is geboren in Beiroet op 25 februari 1949. Een Libanees schrijver en voormalig journalist. Geëmigreerd naar Frankrijk in 1976 door de burgeroorlog in Libanon. Hij wordt gezien als een "transculturele schrijver". In Maaloufs persoon en werk lopen het Westen en Oosten, Christendom en Islam, heden en verleden door elkaar. Hij komt uit een klein land zegt hij, een smalle band aan zee. De mensen staan er met hun rug naar de bergen en met hun gezicht naar de zee. Daarom wil iedereen vertrekken.
Les Desorientés is de originele titel vertaald door Marianne Gossije naar De ontheemden. Les Desorientés dekt wat beter en fijnzinniger de inhoudelijke landing .

Adam keert terug naar zijn vaderland door een telefoontje van zijn vriend Mourad die stervende is en vraagt om een laatste bezoek. Hij reist onmiddellijk af. De weduwe, Tania, vraagt aan Adam of hij een reünie wil organiseren met alle vrienden van toen, 25 jaar geleden. Dit is waar het allemaal om draait.
Een boek over vriendschap, liefde, religie en politiek. De vrienden hadden elkaar leren kennen aan de universiteit en debatteerden over geloof en politiek, zonder dat dit leidde tot het elkaar veroordelen en afwijzen. Buitenstaanders keken naar hen als muggenzifters en gaven ze spottende de bijnaam "Byzathijnen". Zij waren een hechte, gemengde en idealistische vriendengroep die door oorlog, politieke en religieuze twisten uit elkaar werden gedreven.
De afzonderlijke leden van de groep komen uit sterk uiteenlopende milieus zo is er een Jood, een Christen en een Islamist. Dit geeft de auteur de kans om overheen de verhaallijn in allerlei dialogen en ontmoetingen zijn eigen historische, religieuze en maatschappijkritische standpunten uiteen te zetten.
De 16 dagen die volgen, op de aankomst van Adam in zijn geboorteland Libanon, werkt hij aan het organiseren van die reünie. Iedereen is laaiend enthousiast en ziet uit om hun ervaringen en hun levensloop terug met elkaar te kunnen delen.

Libanon:
"Het zal altijd een land van politiek gekonkel, van wanorde, van bevoorrechting, van nepotisme en van corruptie zijn. Maar het is ook het land van het zoete leven, van hartelijkheid en gulheid. En van je ware vrienden (blz 52)
"We hebben hel en het paradijs naast elkaar..... (AM)
"Wat zou Libanon een mooi land kunnen zijn...,...als het niet geprangd lag tussen Israël en Syrië". (Lucas Vanclooster, op: Cobra.canvas.be)

Het boek staat ook vol van mooie quotes:
p 27 - "Sindsdien is er een oorlog langsgegaan. Geen enkel huis en geen enkele herinnering is er ongeschonden van afgekomen. Alles ontaard,
de vriendschap, de liefde, de toewijding, de familiebanden, het geloof en de trouw"
p 55 - "Over het verdwijnen van het verleden heen komen, is niet moeilijk ; wat je niet te boven komt, is het verdwijnen van de toekomst.
Het verdwenen land dat me verdrietig maakt en me geen rust laat, is niet het land dat ik in mijn jeugd heb gekend,maar het land waarvan
Ik heb gedroomd en dat nooit werkelijkheid is geworden"
p 358 - "Men heeft het vaak over de betovering van boeken. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden dat deze tweeledig is. Enerzijds het plezier
van het lezen en anderzijds het plezier van erover te praten. (...) Ik heb al vaak in mijn leven deze magische kracht van boeken ervaren".

Het is zeer toegankelijk geschreven, maar de stukken die Adam neerschrijft en tegelijkertijd aan de lezers vertelt, is in het cursief geschreven en dat leest niet zo gemakkelijk. De personages zijn goed uitgediept en je voelt dat Maalouf weet waarover hij schrijft, hij is uiteindelijk in Libanon geboren en kent zijn geschiedenis.
De ontheemden verdient 4 sterren en krijgt een meerwaarde als je het tweemaal leest.

Luister ook eens naar Libanon van Bots https://www.youtube.com/results?search_query=bots+libanon

Meer recensies van Katrien Baert