Dit boek verteld het verhaal vanuit twee perspectieven: van de populaire Evie en van muurbloempje Chase. Beiden hebben zo hun eigen demonen, maar omdat ze in twee totaal verschillende ‘klassen’ horen binnen de school hebben ze niets met elkaar van doen. Evie gaat om met de mooie meiden en de sporters, Chase is vooral een loner. Toch heeft Evie sinds ze vorig jaar nieuw op school is gekomen, het hart van Chase gestolen. Hij bemind haar van een afstand, omdat hij weet dat zij onbereikbaar is.
Evie date dé most populaire jongen van de school, maar haar aandacht wordt steeds getrokken door de stille Chase. Zij bewonderd hem van een afstand, omdat zij een ‘perfecte’ relatie heeft en omdat Chase nooit iemand zoals Evie zou willen.

Als een docent Evie en haar beste vriendin koppelt aan Chase voor een schoolopdracht, krijgt Evie het moeilijk. Ze wil helemaal geen gevoelens voor Chase hebben, ze heeft immers al een vriendje. Chase wordt uit zijn comfortzone getrokken, waar hij ook helemaal niet op zit te wachten. Maar de gevoelens worden sterker, en hoe sterker de gevoelens worden, hoe heftiger de drama wordt.

Ik hou van High School verhalen. Heerlijk! Toen ik de flaptekst las, wilde ik dit boek ook ontzettend graag lezen. Het is een beetje een mix van een YA contemporary en een YA thriller dat ik erg goed vind werken. Ik ben ook een fan van boeken die vanuit twee perspectieven het verhaal vertellen. Persoon a weet dan weer dingen die persoon b niet weet of andersom, waardoor het verhaal voor mij altijd een stuk spannender en meeslepender wordt.

Evie en Chase zijn dus twee totaal verschillende personen die beiden een ‘rugzakje’ hebben. Chase heeft een trauma, Evie een instabiel gezin. Daarnaast heeft Evie ook nog een klootzak van een vriendje, wat haar zelfvertrouwen al helemaal geen goed doet. Dit in combinatie met een beste vriendin die niet te vertrouwen is, vriendjespolitiek op school, drugs, pesterijen en bedreigingen maken dit boek ontzettend spannend en gek genoeg realistisch. Op mijn middelbare school gebeurde er ook altijd meer dan de docenten wisten, helaas. En ook ik heb vaak genoeg vriendjes en beste vriendinnen drama gehad, laat staan dat ik een een poos onder aan de voedselketen heb gestaan, voordat ik ‘veilig’ was op school.

Wat ik erg belangrijk vind, is dat in dit boek ook wordt aangehaald dat ook jong volwassenen een giftige relatie kunnen hebben. Ook jongeren kunnen in een relatie verzeild raken die alles behalve goed voor je is, en dat het oké, nee zelfs een must is, om hier over te praten en om hulp te vragen. Grensoverschrijdend gedrag komt vaker voor dan je denkt.

Ook het stukje bedreigen, intimideren en pesten komt aan bod. Dit is in het verhaal wel wat uitvergroot, maar ook dit is dagelijkse kost op veel scholen. Waar de meiden vaak te maken krijgen met grensoverschrijdend gedrag, krijgen de jongens vaker met bedreigingen en chantage te maken. Al deze thema’s bij elkaar maken het verhaal en de personages dus realistisch en meeslepend. Ik kon me erg goed inleven, waardoor ik dit boek ook in één ruk uit had.

Er was één stuk dat ik anders had willen zien, maar i.v.m. spoilers kan ik dit niet benoemen. Daarom dat ik dit boek 4 sterren geef.

Reacties op: Een YA thriller met een twist

Niet volgens het script - Jennifer Murgia