Veel oorlog maar meer niet.

KimberlyReich 18 april 2018
Voor een debuutboek zeker niet slecht de schrijver weet een goede en zeer uitgebreide wereld neer te zetten en de manier waarop hij dit doet is redelijk, maar helaas te veel het belangrijkste punt in dit boek. De schrijfstijl is goed en als je van dit soort boeken houd zul je het boek zeker goed vinden.

Persoonlijk hou ik niet zo van al die oorlogsvoering en politieke dingen die de hoofdtoon spelen voor het grootste gedeelte van dit boek, naast de maken van de wereld wat de schrijver veel doet. Waardoor het boek voor mij meteen al tegenviel en het me heel veel moeite koste om verder te gaan met lezen en het boek ook uit te lezen. Daarnaast miste ik gewoon te veel het fantasy aspect in het boek wat ik verwacht had toe ik de flaptekst hier op Hebban las. Ook bleef er niet echt ruimte over om je eigen fantasy te gebruiken en los te laten op de dingen die je las in het boek. Alles word in het boek beschreven tot de kleinste details, waardoor je haast in een kader geduwd word en niet de ruimte had om zelf dingen te bedenken of tussen de regels door dingen kan ontdekken. Ook miste ik heel erg de diepgang van de personages en ook bij veel de groei. Dat kwam door mijn menig, omdat zoals ik hierboven al benoem de schrijver de hoofdtoon legt op het neer zetten en bouwen van de wereld waar het verhaal zich in afspeelt voor de lezer. Hierdoor is het niet mogelijk om echt een band met de personages op te bouwen. Dit resulteerde erin dat het vaak voelde alsof je vanboven af naar alles zat te kijken en te luisteren en het niet mee beleefde met de personages.

Dit was zeer jammer en ik hoop dat de schrijver in de volgende boeken nu de wereld is geschetst meer ruimte overlaat voor deze dingen. Dat hij de lezer meer het verhaal echt intrekt en het niet vertelt alsof de lezer er alleen maar naar zit te kijken. Al ben ik er niet van overtuigd dat ik de volgende delen zal gaan lezen uit mezelf. Of ik moet van veel mensen horen dat de delen veel beter zijn en de groei van de personages aanwezig is. Dan lijkt het me nog wel interessant. Ben namelijk toch wel een beetje benieuwd hoe het verder gaat.

Meer recensies van KimberlyReich