Geestverwanten

Kimmiej89 11 juli 2016
Achterflap

Merthe krijgt iets te horen wat haar leven compleet op zijn kop zet. In een klap wordt het beeld dat ze van haar ouders en zichzelf had, genadeloos onderuitgehaald. Wat rest, zijn vragen. Vragen waar niemand het antwoord op heeft. Op zoek naar de waarheid gaat ze samen met haar vriendinnen glaasje draaien, in de hoop dat de geesten haar kunnen helpen. Maar de antwoorden die ze tijdens het spel krijgt, leiden enkel tot nog meer vragen. Als de drie tienervriendinnen besluiten om het mysterie zelf op te lossen, wordt hun vriendschap flink onder druk gezet. Ze belanden in een spannend, niet te stuiten, spiritueel avontuur, dat niet alleen hun leven, maar ook dat van anderen drastisch zal veranderen.

Was het wel zo verstandig om die duistere wereld te raadplegen?

Auteur

Hilda Spruit, geboren in Bleiswijk, nu woonachtig in Zoetermeer, heeft een voorliefde voor de Nederlandse taal. Zij is naast schrijfster ook boekrecensente. Eerder schreef ze korte verhalen voor Borre Leesclub, Bobo en het thuisfront van de Koninklijke Landmacht. Geestverwanten is haar debuutroman voor young adults.

Mijn mening

Toen ik enige tijd geleden in contact kwam met Hilda en ik las dat haar debuutroman Geestverwanten de Jonge Jury Debuutprijs had gewonnen, besloot ik dat ik dit boek zeker moest lezen.

Net als ze haar vinger van het glas wil halen, begint het te schuiven. Verbaasd bewegen de meisjes mee, terwijl het glas langzaam naar het briefje schuift waar JA op geschreven staat.

In het boek volgen we Merthe en haar vriendinnen, een ware drie-eenheid. Wanneer de meiden op een avond besluiten tot het 'spel' glaasje draaien, hebben ze geen idee wat ze in gang zetten. De meiden belanden van het ene gevaar in het andere en maken contact met geesten die ze liever nooit zouden kennen.

Hilda maakt gebruik van een schrijfstijl vanuit de hoofdpersoon Merthe, maar wel in de derde persoon. Persoonlijk lijkt het mij enorm moeilijk om, als je zelf volwassen bent, een boek te schrijven die onder andere de gevoelens, gedachten en taal van een tiener moet weergeven. Het is duidelijk te zien dat Hilda de nodige ervaring heeft met tieners. En dit kan ze goed verwoorden in haar boek.

De hoofdstukken zijn kort en vlot en de gebeurtenissen volgen elkaar snel op. Hoewel het boek op sommige punten als ietwat voorspelbaar kan worden ervaren, is dit totaal niet storend en blijft het een boek die je verder wil lezen. Merthe is een persoon die sympathie opwekt en overkomt als een vriendelijke meid. Ze heeft haar eigen verleden die zij tegen elke prijs wil achterhalen.

Wat ook duidelijk naar voren komt, is dat Hilda voldoende tijd en onderzoek heeft gestopt naar de wereld rond paranormale gaven, glaasje draaien, gener zijde, en ga zo maar door. Zij heeft het niet even uit haar duim gezogen, maar zich voldoende ingelezen en voorbereid om een waarheidsgetrouw verhaal te kunnen neerzetten.

Het enige minpuntje aan het boek vind ik de cover van de eerste druk. Het boek is een young adult maar door de oorspronkelijke cover komt het over als een waar kinderboek. Naar mijn mening doet de eerste cover het boek geen eer aan. Sinds kort is het boek voorzien van een nieuwe cover.

Persoonlijk vind ik deze cover het boek meer tot zijn recht laten komen.

Geestverwanten is een spannende, waarheidsgetrouwe, paranormale young adult die de gebeurtenissen levensecht neerzet.

Geestverwanten

ISBN: 9789078437246. Uitgeverij: Life. Verschijningsjaar: 2015. Aantal pagina's: 221.

Meer recensies van Kimmiej89