wauw

knupke 16 november 2014
Matsya - Sterre Carron
"In hoeverre kun je de waarheid achterhalen als iemand de hysterie nabij is."
Eindelijk de volgende Rani Diaz thriller. Meteen valt het afwijkende formaat op. Maar wat een prachtig boek. Een luxe uitstraling en een geweldige opmaak. Geen witte bladzijden, maar bij het begin van elk hoofdstuk zie je een deel van de kaft terug. En wat past de kaft mooi bij het verhaal.
Zoals mijn dochter (9) zegt: "Mooi maar dan zonder het bloed." Zo begint ook het verhaal. Ellen heeft het goed voor elkaar, goede baan, lieve man, twee schatten van kinderen en een kast van een huis. Tot ze de oppas vermoord aantreft bij het zwembad, dan stort haar wereldje in. De dader is niet van plan om het hier bij te laten, een wraak actie met grote gevolgen.... Hoofdinspecteur Rani Diaz en haar team tasten lang in het duister, alles is tot in de puntjes voorbereid. Weinig aanknopingspunten. Rani heeft moeite om afstand te bewaren en dan maakt ze zich ook nog steeds zorgen om Romy.
Het verhaal loopt van 11 januari tot 20 februari, een relatief korte tijd waarin heel veel gebeurt. Korte hoofdstukken met een prettige schrijfstijl. Duidelijke zinnen met veel dialogen. De levendige dialogen zorgen voor spanning, maar af en toe ook een glimlach. Tussen neus en lippen door krijg je steeds wat achtergrond informatie over de personages. Leuk om Rani, haar gezin en haar collega's nog beter te leren kennen. Maar ook als je alleen Matsya leest is het uitstekend te volgen, er wordt regelmatig terug gekeken. Goed los te lezen dus, maar ik raad je aan om gewoon bij Mara te beginnen. Je hebt dan geen voorkennis en uiteindelijk wil je ze toch allemaal lezen.
Ik heb erg genoten van dit boek. De laatste 100 bladzijden met een dubbel gevoel gelezen. Aan de ene kant wilde ik zo snel mogelijk weten wie de dader is en waarom, want ondanks dat je ook met de dader meekijkt blijft de spanning hoog. Misschien ook wel juist omdat je meer weet dan Rani en de slachtoffers. Aan de andere kant wilde ik eigenlijk wachten, uit is uit en dan duurt het weer maanden voor de volgende uitkomt...... De nieuwsgierigheid heeft het toch gewonnen en wauw, alle eindjes komen weer prachtig bij elkaar. Matsya is een mooi woord, wat je eigenlijk niks zegt. Tot je het verhaal leest en alles op zijn plek valt. Knap hoe dat voor de derde keer op een rij weer lukt. Het originele plot laat zien dat Sterre kennis van zaken heeft. Ook dat niet alles altijd goed afloopt maakt het een originele reeks.
***** van mij.

Meer recensies van knupke