Laura Hebban Recensent

Ian McEwan is een Britse auteur en heeft al diverse titels op zijn naam staan. Hij brak wereldwijd door met zijn verhalenbundel De laatste dag van de zomer en ontving in 1998 de Booker Prize voor zijn roman Amsterdam. Inmiddels is zijn werk in meer dan dertig landen uitgegeven en zijn een aantal van zijn romans verfilmd.

Machines zoals ik speelt zich af in 1982 in Londen, net na de Falklandoorlog. Het is echter niet het Londen zoals we dat kennen uit die tijd, het wordt al snel duidelijk dat McEwan de geschiedenis heeft herschreven. De 32-jarige Charlie koopt met behulp van de nalatenschap van zijn overleden moeder een van de 25 zeer geavanceerde androïden. Samen met zijn bovenbuurvrouw Miranda buigt hij zich over de persoonlijkheidsinstellingen van zijn androïde, Adam. Vervolgens ontstaat er een interessante driehoeksverhouding.

De hoofdverhaallijn is de driehoeksverhouding tussen Charlie, Miranda en Adam. De personages van Charlie en Miranda blijven wat vlak, het verhaal draait duidelijk niet om hen maar om de driehoeksverhouding. McEwan werpt daarbij interessante vraagstukken op over wat het is dat ons menselijk maakt en wat onze verhouding tot androïden is of zal zijn. De overige verhaallijnen zijn over het algemeen minder interessant en missen samenhang met de hoofdverhaallijn. Het idee om het verhaal zich in een alternatief verleden te laten afspelen is origineel, maar de uitwerking is helaas minder geslaagd. De verschillende verhaallijnen en alternatieve werkelijkheid voegen weinig toe en onderbreken het werkelijke verhaal.

Machines zoals ik heeft een aantal interessante thema’s in zich die de lezer aan het denken zetten, maar het verhaal zelf weet niet te overtuigen.

Reacties op: Machines zoals ik

Machines zoals ik - Ian McEwan