Darius de grote is niet oke

Laura19907 04 juli 2019
Darius woont in Portland, samen met zijn ouders en kleine zusje Laleh. Hij gaat in Portland naar de middelbare school en werkt bij Tea Haven. Omdat Darius half Iranees is en er dus anders uitziet wordt hij gepest. Ook is hij nog aan de stevinge kant wat door de medicijnen komen die hij slikt voor zijn depressie.
Na een Skype sessie met zijn familie in Iran, krijgt het gezin Kellner te horen dat Baboe ziek is en niet meer beter wordt. Ze vetrekken daarom naar Iran om zo nog bij de familie te zijn.
Naast dat Darius zijn familie en zijn roots ontmoet, leert hij ook Sohrab kennen en dit mondt uit in een vriendschap waarin Darius leert dat het oke is om je niet altijd oke te voelen.

Het boek sprak mij aan door de voorkant. Leuke kleuren, 2 jongens die over een stad in het Midden-Oosten kijken en een aansprekende tekst op de achterflap. De titel had ik anders geïnterpreteerd, maar na het lezen van de achterflap leek het mij nog steeds een leuk boek.
En dit was het ook wel, een boek wat vrij eenvoudig weg leest, een goede kern in het verhaal wat je niet veel leest in young adults, namelijk depressiviteit bij een jong iemand. Vriendschap, liefde, maar helaas ook teleurstelling.
Dus dat zijn allemaal goede punten, dus het boek is best oke.

Toch heb ik ook wat mindere puntjes. Er wordt best vaak verwezen naar Star Trek, iets wat als niet fan, soms wat moeilijker te lezen is. Laatste puntje vind ik dat er soms in een keer veel personages geïntroduceerd worden en dan ook nog met de Farsi benamingen, dus soms even terug bladeren.

Conclusie: Een boek wat lekker wegleest, maar voor mij geen top boek, wat door het ontbreken van diepgang komt. Wel een fijn boek om even een keer tussendoor te lezen, maar is voor mij geen hoogvlieger

Meer recensies van Laura19907