Prachtig

Laura19907 17 juni 2019
Het boek begint in Syrië, in Aleppo, waar je kennis maakt met Nuri, Afra en zijn gezin en vrienden. Ik vond dit stukje al prachtig, de beschrijving van de bijen, de bloemen, de honing.
Maar zoals we allemaal weten, barst er hier een oorlog uit. Mustafa, de beste vriend vertrekt snel uit Syrië, na trieste voorvallen en ook Nuri en Afra vertrekken, iets later, maar na ook een triest voorval.
Door het boek heen lees je de reis van Nuri en Afra naar een veilige plek, afgewisseld met het nu op die veilige plek.
Beide is erg goed omschreven en de verschrikkelijke dingen waar ze tegen aanlopen raakt je enorm.

Minder aan het boek vond ik toch wel dat hij af en toe iets van de hak op de tak ging. Vooral als Nuri op de veilige plek over Mohammed droomt of flisten terug naar het verleden heeft.
Ik denk als schrijfster zelf had ik misschien wel gekozen voor een deel 1 de reis vanuit Syrië naar Groot-Brittannië en een deel 2, hoe het daar aan toe gaat en de zoektoch naar Mustafa.
Doordat deze verhalen nu door elkaar heen liepen wist je eigenlijk al hoe het afliep.
De een vind dit juist prettig, maar ik vond dit toch wel jammer.

Het boek is echt de moeite waard, zo ken je ook het verhaal van de vluchtelingen en de moeilijke tocht naar iets veiligs

Het boek is het zeker de moeite waard en zou dit ook als een young adult kunnen bestempelen. Makkelijk te lezen en geen lange hoofdstukken. Ideale leesmateriaal voor de middelbare school.

Meer recensies van Laura19907