Een zwaar beladen onderwerp in een prettig geschreven verhaal

Laurie 19 juni 2019
Een aantal weken geleden zag ik hier op Hebban een bericht met een leesclub inschrijving voor De Bijenhouder Van Aleppo van Cristy Lefteri. Deze titel intrigeerde me direct en ik besloot dat bewuste artikel te openen. Wat ik daar zag beviel mij wel en ik kocht en las dit boek.

Verwachtingen
Mijn verwachtingen voor De Bijenhouder Van Aleppo waren hooggespannen. Ik had namelijk het gevoel dat het boek in lijn zou zijn met de boeken van Khaled Hosseini en dat bleek aardig te kloppen.

Verhaal
In De Bijenhouder Van Aleppo volgen we Nuri en zijn vrouw Afra die op de vlucht zijn uit Aleppo, Syrië. Nuri was een imker en deed dit samen met zijn vriend Mustafa. Mustafa was al eerder gevlucht, maar Nuri wilde niet weg. Als zijn zoon Sami sterft bij een bombardement en zijn vrouw Afra bij datzelfde bombardement blind wordt is de maat echter vol voor hem. Samen met Afra maakt hij de levensgevaarlijke reis die veel vluchtelingen – in met name 2015 en 2016 – maakten.
Het verhaal begint op een opvanglocatie en dan weet je nog niets van het verhaal van Nuri en zijn vrouw Afra. Gaandeweg wordt duidelijk welke ontberingen deze mensen hebben gekend en wat vluchten met hen en hun relatie deed. Deze duidelijkheid krijg je door middel van flashbacks. Ieder hoofdstuk speelt zich afwisselend in het heden en in het verleden af. Dit houdt je nieuwsgierig en zuigt je helemaal mee in het verhaal.
Tijdens het lezen zie je pas hoe groot de vluchtelingencrisis daadwerkelijk was en nog steeds is. Natuurlijk ken je de nieuwsberichten, maar er is zoveel wat nog onbekend is. Smokkelaars gaan zeer geraffineerd te werk en de opvang was slecht geregeld. Ook zie je wat oorlog met de (mentale) gezondheid van mensen doet. Naarmate het verhaal vordert kom je hier steeds meer over te weten en hoop je dat het allemaal goed komt met Nuri en Afra.
De Bijenhouder Van Aleppo is een boek dat qua schrijfstijl vrij makkelijk leest, maar dat zwaar beladen is. Soms moet je even stoppen omdat het wat veel kan worden. Christy Lefteri heeft een heftig verhaal op een prettige en leesbare manier neergezet en dat zou zeker niet makkelijk geweest zijn. Als je er klaar voor bent om dit zwaar beladen boek te lezen, zou ik dat zeker doen.
Het enige “minpuntje” dat ik tijdens het lezen ervoer is dat er Vlaamse woorden en/of uitdrukkingen in de vertaling zaten. Dit viel mij meermaals op. Dit maakt het boek niet slecht, maar wees hier wel bedacht op.

Meer recensies van Laurie