Het huiveringwekkende parcour van de 'puzzelmoorden'

Leen Gilis 11 juli 2019
Wanneer in Zweden het naakte lichaam van de jonge Arvid Blomqvist wordt gevonden, staat het hele land in opschudding. Hij is verdronken in zijn eigen zwembad en zijn gezicht is op een afschuwelijke manier verminkt. De jongen kreeg eerder 5 puzzelstukjes toegestuurd die zijn dood hadden aangekondigd. Jammer genoeg was hij te blind om te zien welk gruwelijk lot hem te wachten stond. Onder druk van de Europese inlichtingsdiensten wordt de zestienjarige Erika Storm op pad gestuurd samen met haar teamleden Andreas, Felix en Nielsen. Eerder vielen er al 2 andere slachtoffers aan de puzzelmoorden. Op het dark web worden deze moorden geclaimd door 'BlindGirl37'. Het team moet de moorden zien op te lossen en de dader te ontmaskeren. Ondertussen proberen ze een volgend slachtoffer te voorkomen en moeten ze een nieuwe puzzel zien op te lossen. Maar Erika worstelt ook met haar eigen verleden...

Ik ontving dit boek als recensie exemplaar door Uitgeverij Baeckens books en Uitgeverij Fantoom. Toen ik het boek in mijn hadden hield was het eerste wat me opviel de prachtige cover. Deze is mysterieus en beeldschoon en wekt dan ook direct de interesse om te kijken waar het verhaal over gaat. En zodra mijn vorige boek uit was, ben ik in deze ijzingwekkende thriller begonnen.

Het boek begint met een gruwzame maar interessante proloog. Deze maakt je als lezer direct nieuwsgierig naar de rest van het verhaal. Door de duistere en geheimzinnige sfeer van het begin van het verhaal wordt je interesse echt gewekt en wil je gewoon meer te weten komen. Ik was dan ook meteen in de greep van het verhaal en het liet me niet los tot het bittere einde.

Het boek wordt geschreven vanuit de standpunten van verschillende personages waardoor je ze allemaal op hun eigen manier leert kennen. Ik vond dit een enorm pluspunt omdat je je zo beter kunt inleven en dus ook een zekere band met elk personage creëert. In het begin moest ik hier wel eventjes aan wennen, maar eenmaal je wat dieper in het verhaal zit, leest het echt fijn en wil je hun steeds beter leren kennen. Ze zijn dan ook ieder stuk voor stuk uniek, ze hebben zo hun eigen verleden en ze delen niet altijd dezelfde mening.

In het boek worden veel actuele thema's naar voren geschoven. Deze thema's samen creëren een duistere en bloedstollende sfeer en maken het verhaal realistisch. Het is goed dat deze zwaardere onderwerpen zo bespreekbaar gemaakt worden, ook al is het af en toe wat gruwelijker. Dit boek zet je echt aan het nadenken over wat er zich allemaal afspeelt in de wereld.

Bjorn Van den Eynde heeft van Blind verdriet een huiveringwekkend en meeslepend parcour gemaakt. Vanaf de eerste bladzijde zit de spanning erin en werd ik beetgehouden in het verhaal. De schrijfstijl leest heel vlot, er worden geen moeilijke woorden gebruikt, waardoor het boek makkelijk gelezen kan worden door jongere lezers. Dit boek is het negende deel van een serie maar is prima afzonderlijk te lezen en heeft mijn interesse gewekt naar de voorgaande delen. Het einde had ik echt niet zien aankomen en heeft me met nieuwsgierigheid achter gelaten. Ik wil graag meer over Team Mortis lezen en kijk dan ook uit naar het tiende deel!

Meer recensies van Leen Gilis