29 december 2012
n De manipulator wordt het verhaal verteld van meester oplichter Robert Hendy - Freegard. In het boek is zijn naam Frankie en beheert een bar. Het verhaal begint als hij een man en twee vrouwen weet te overtuigen dat hij door M15 is geinfiltreerd in de IRA. Met zijn geweldige carme en overtuigingskracht weet hij de studenten bij zijn werk te betrekken. Hij bedreigt en vernedernerd hen tot ze zich afvragen of hij werkelijk de man is die hij hun doet geloven.. Het boek bestaat uit getuigeverhalen die op een gegeven moment erstig gaan vervelen. Het wordt ook nergens echt spannend, het verhaal leest als een politierapport. Jammer is ook, dat de schrijfster nergens Frankie zijn verhaal laat vertellen.. Er is al wel een documentaire van zijn leven gemaakt, misschien dat dat een hoop duidelijk maakt. Voorlopig krijgt dit boek van mij twee sterren.

Meer recensies van