Fantasierijk sprookje

Leonie 07 augustus 2017
Mijn blind-date Recensie: “Duizend Vaders” van Nhung Dam. Uitgeverij De Bezige Bij.

Nhung is een chinees meisje dat in het klein dorp Beiahem woont. Nhung is elf jaar, en klein maar dapper. Nhung woont samen met haar moeder in een huis. Haar vader is vertrokken, en woont (ergens) samen met een andere vrouw die zwanger is van een zoon. In het dorp wonen meer Chinezen, bijvoorbeeld Gekke Tante. Een vrouw die tegelijk met de ouders van Nhung gevlucht is naar Nederland. Gekke Tante is het criminele pad opgegaan, heeft banden met de maffia, en ze bedreigt Nhung en haar moeder. Nhung zit op school en heeft een vriendin, Moes. Ook heeft ze ee vogeltje, Pirouetje. In het boek is Nhung op zoek naar aansluiting. Zo ontmoet ze een man met een boot, Amour, van wie ze het idee heeft dat hij haar vader kent, en die haar, met zijn zeilboot, ook bij haar vader kan brengen. Amour werpt zich op als vertrouweling. Helaas komt Nhung er al snel achter dat hij niet is wie zij denkt. Nhung’s zoektocht naar aansluiting wordt opgemerkt door de vader van Moes. Hij organiseert een volksverhuizing van mensen uit het dorp naar elders. Hij neemt Nhung onder zijn hoede en noemt zichzelf en de andere volksverhuizers haar familie. Hij vraagt haar echter wel om goud en geld mee te nemen zodat ze kan bewijzen dat ze ‘echt’ bij hen kan en wil horen! Op de dag van vertrek echter heeft Nhung dit geld niet, en ze lijkt bijna niet mee te kunnen. Dan wordt ze echter gedwongen tot een vreselijke daad, de dood van Pirouetje tot gevolg. Bij dit tafereel, en het daarop volgende vertrek van de volksverhuizers worden ze nagekeken door de vader van Eloy, de zwarte tandpastaverkoper. Had hij iets kunnen doen om het lot van Nhung te beinvloeden?

Ik vond het een bijzonder boek. Normaal gesproken houd ik meer van realistische boeken, verhalen van alledag en thrillers. Dit boek zou ik zelf niet gekozen hebben. Toch ben ik wel blij dat ik het gelezen heb, een mooie kennismaking met Nhung Dam die een prachtig debuut heeft geschreven. Voor de liefhebber. Ik geef het boek 2 sterren.

Meer recensies van Leonie