Ik begrijp waarom ze het deed!

Leonie 19 juni 2018
Celeste Ng heeft wat mij betreft een geweldige pageturner geschreven. Het verhaal raakte me vanaf de eerste bladzijde, eigenlijk had ik er ook wel willen wonen, in Shaker Heights.. De personages zijn veelal sympathiek, soms wat neurotisch, naïef of onbeholpen. Het boek ‘Kleine Brandjes Overal van Celeste Ng speelt zich af in het kleine stadje Shaker Heights, een rustig plaatsje in Cleveland. In Shaker Heights is alles minutieus gepland. Van de lay-out van de straten tot de kleur van de huizen. Ook de succesvolle levens van de bewoners lopen ‘zoals het hoort’. Er wordt niet buiten de lijntjes gekleurd. Elena Richardson woont met haar gezin in Shaker. De familie van Elena (in het boek consequent mevrouw Richardson genoemd) woont al generaties lang in Shaker, is er op gegroeid, heeft er kinderen kregen en werkt er nu bij de krant. Op een dag komt Mia Warren, kunstenaar en alleenstaande moeder samen met haar haar puberdochter Pearl in het stadje wonen. Ze huren niet alleen een huis van de Richardsons maar worden ook een belangrijk onderdeel van de familie. De kinderen van de Richardsons en Pearl worden vrienden, Mia gaat in de huishouding bij de Richardsons en beide gezinnen raken in elkaar verweven. Wanneer vrienden van de Richardsons in een lastige voogdijzaak belanden, komen Mia en Elena recht tegenover elkaar te staan. Dit zorgt voor een breuk in de verstandhouding. Elena wantrouwt Mia en haar motieven en is vastberaden om de geheimen uit Mia’s verleden op te rakelen, met alle noodlottige gevolgen van dien. Met een vlotte, scherpe pen weet Ng ze allen een eigen gezicht te geven. Het boek is helder opgebouwd, en leest als een trein en blijft nog lang hangen in je gedachten. Ik geef het boek 5 sterren.

Meer recensies van Leonie