Toen God een konijn was omvat een hele bibliotheek aan thema’s (vriendschap, dierenliefde, homoseksualiteit, …), maar is in de eerste plaats een roman over de onbreekbare band tussen een broer en zus.

Al van in het prille begin weet je dat je met dit boek iets heel bijzonders in handen hebt. Het zeer aparte sfeertje omringt je als giftige damp en dringt meteen je poriën binnen als een drug waar je maar niet genoeg van kan krijgen. In die zin lijkt Toen god een konijn was erg op een ander pareltje van een boek dat al een tijdje in mijn persoonlijke top 3 staat: Het midden van de wereld van Andreas Steinhöfel. Jarenlang heb ik gezocht naar datzelfde sfeertje en in Toen God een konijn was heb ik dat eindelijk teruggevonden. Je kan niet geloven hoe euforisch ik hierom was!
De allergrootste sterkte van deze roman is echter niet het bijzonder nostalgische sfeertje, maar de excentriciteit die het boek uitstraalt. Die excentriciteit heeft het volledig te danken aan de personages. Maak kennis met Jenny Penny, een klinkende naam voor een meid met een hoek af, of met Nancy, de gekke, maar beroemde tante, of Arthur, die voorspelt dat hij zal sterven door een vallende kokosnoot, en dit in het- voor zover ik weet - palmboomloze Engeland.
Slechts één minpuntje aan deze roman: in deel twee maakt het zalige optimistische sfeertje plaats voor melancholie. Elly is nu volwassen, de band met haar broer is enigszins verwaterd, evenals haar waardevolle vriendschap met Jenny Penny. In dit deel vervalt de auteur in een gewoonte waar veel schrijvers last van lijken te hebben: terugblikken op wat ooit zo mooi was met een soort van heimwee die grenst aan het depressieve. In plaats van die keiharde realiteit onder ogen te zien – dat we nooit terug kunnen – had ik liever blijven wegdromen bij het vrolijke eerste deel. Maar vergis je niet: zonder het tweede deel had dit boek niet aangevoeld als een afgerond geheel. En trouwens, ook in het tweede deel weet Winman de lezer te ontroeren, bijna tot tranen toe.

Reacties op: Recensie Toen god een konijn was

Bestel het boek bij Libris vanaf 7,95 Bestel het ebook bij Libris voor 6,99